Lyckat Makthavaröl inför Almedalen

Det var som alltid välbesökt på hotell Reisens inre bar när Makthavaröl höll hov. Denna gång var temat Almedalen – och på programmet stod två panelsamtal, presentation av Almedalsdrinken samt Makthavare.se:s efterlängtade Mingellista.

Foto: Samuel Somo
(Foto: Samuel Somo, generalsekreterare UNF.)

Jonas Morian, en av Makthavare.se:s grundare och den drivande bakom Makthavaröl, inledde med att konstatera att han och säkert många andra inte riktigt såg fram emot årets Almedalsvecka på samma sätt som förr. Deltagandet från nazistiska, våldsbejakande Nordiska motståndsrörelsen har debatterats en hel del redan under våren – och tidigare den här dagen hade det meddelats att RFSL ställer in flera av sina planerade Almedalsaktiviteter av säkerhetsskäl. Man kan helt enkelt inte garantera säkerheten för medlemmar pga NMR:s närvaro. Av den anledningen utökades kvällens ena panel med Magnus Kolsjö, vice ordförande i RFSL.

Först upp på scen välkomnades sedan Linda Engström, kommunikations- och påverkanschef på IOGT-NTO, för att prata om årets upplaga av Almedalsdrinken. En fyllig recension finns att läsa här.

Innan det första panelsamtalet tipsades det om den smarta anmälningsfunktion som Makthavare.se, tack vare Hampus Brynolf på Intellecta Corporate, presenterar för femte året i rad. På almedalen.makthavare.se kan man registrera vilka dagar man ska vara i Almedalen, och se när ens sociala mediekontakter ska vara det.

Därefter vidtog först ett samtal mellan Kristina Axén Olin (tidigare kommunpolitiker i Stockholm), Jessica W. Sandberg (känd bl a som DJ Snygg-Jessica, men också PR-strateg och samhällsdebattör) samt Henric Byström (kommunikationschef, Carlsberg Sverige), om alkohol som socialt smörjmedel och hur alkoholnormen ser ut i politiken generellt och i Almedalen i synnerhet.

Kvällens andra samtal leddes av Ida Ingerö och fokuserade på årets Almedalsvecka. Deltog gjorde Hampus Brynolf (vice vd Intellecta Corporate och en av grundarna till Makthavare.se, samt den vi har att tacka för den ovan nämnda Almedalsregistreringen), Jessica W. Sandberg (prisbelönt PR-strateg på River och ständig på listtoppen på alla innelistor värda namnet i Almedalen – tillika Hetast i Almedalen förra året med kampanjen #rotlös), Viktor Barth-Kron (skribent på DN och den som tagit det politiska skrivandet till en helt ny nivå – och värd för ”Nu tar vi helg”, som ödmjukt kallas Sveriges i särklass ledande samhällsmagasin på fredagar), samt tidigare nämnde Magnus Kolsjö (vice ordförande RFSL).

Kvällen avslutades med att Makthavare.se:s chefredaktör Jessica Schedvin fick presentera de tre hetaste minglen i Almedalen i år: På 3:e plats – Skandias talmingel, på 2:a plats – Prime +, och på första plats – Westanders Almedalsmingel. Listan finns att läsa i sin helhet här.

Hela eventet filmades av Internet Broadcast och gick att se på Makthavaröls Facebooksida. Den ska även gå att se i efterhand.

PS: För er som planerar aktiviteter i Almedalen så missa inte möjligheten att annonsera på Makthavare.se för att t ex vill marknadsföra era arrangemang och vara säkra på att nå ut via Almedalsveckans egen lokaltidning.