Jessica W Sandberg: Det vore häftigt med mitt eget ansikte på väggen

Hetast i Almedalen 2016 är kampanjen #ROTLÖS av SOS Barnbyar. Bakom kampanjen står Makthavares favorit Jessica W Sandberg. Vi fångade upp henne på Primes mingel, för att höra mer om hur kampanjen skapades.

Hur har din Almedalsvecka varit?

Den har varit fantastisk på många sätt. Den har varit sjukt slitig. Jag har jobbat på riktigt dag och natt med #ROTLÖS. Det här är alltid den bästa veckan på året men jag får säga att betyget i år är högre än någonsin.

Grattis till vinsten av hetast i Almedalen! Hur känns det?

Tack, det känns fantastiskt. Det är ju ändå så att jag gick in med tanken att om vi ska ta över Almedalen, då ska man göra det ordentligt. Att få utmärkelsen Hetast i Almedalen är ändå ett betyg på att vi har lyckats med det. Jag har jobbat med världens bästa människor i Kollektivet Livet och även kollegorna på SOS Barnbyar. Jag är nöjd.

Berätta om hur kampanjen föddes!

Kampanjen ursprung var att jag hade en idé om att jag ville använda street art och framförallt grafitti i Almedalen. Den har sedan byggts ut genom att när vi ska starta verksamhet i Sverige så passade det väldigt väl för hur vi skulle binda ihop dem. Sedan tog jag kontakt med Kollektivet Livet och vi hade massor av idéer. Vi kom hit, vi rekade och just muralmålningen var en av idéerna, men byggde även på med aktiviteter på plats. Det var det häftiga, att det enda vi faktiskt visste att vi skulle göra var muralmålningen. Resten har vi skapat här på plats. Namnet #ROTLÖS kom till bara en och en halv vecka innan Almedalen. Det var utifrån förslaget att vår nya svenska verksamhet skulle heta Nya rötter och jag tyckte inte att det passade PR-kampanjen, så jag skapade namnet #ROTLÖS.

Vad händer nästa Almedalsvecka? Hur ska du slå det här?

Ja, haha… Jag tänker kanske att min egen närvaro får slå det. Det skulle vara häftigt att ha mitt eget ansikte på väggen på Hästgatan. Det skulle skapa en massa uppmärksamhet. Det får väl bli #SNYGGJESSICA eller någonting.

Vad tycker du om årets Almedalsdrink?

Jag älskar ju Almedalsdrinken som fenomen och jag tycker verkligen att Almedalsdrinken behövs för att skapa awareness kring alkoholnormen. Smaken, not so much. Om det är ginger beer eller tonic vet jag inte. Som jag sa till kommunikationschefen på IOGT-NTO: “Vill du ha den där rabarber i näsan eller?” Jag får säga att Almedalsdrinkens existens ska fortsätta, men jag hade inte valt den smaken själv. Men det är ju tur att alla inte inte gillar samma, det hade varit för jävla tråkigt.

Trackbacks

  1. [...] alla innelistor värda namnet i Almedalen – tillika Hetast i Almedalen förra året med kampanjen #rotlös), Viktor Barth-Kron (skribent på DN och den som tagit det politiska skrivandet till en helt ny [...]