Recension: I Almedalen möts makten och magin

I år fyller Almedalsveckan femtio år, och många tar tillfället i akt att hylla Almedalen. Lena Lid Falkman har publicerat antologin Almedalen – Makt, magi och möten som är en fest för Almedalsälskaren.

I ”Almedalsboken” ges Almedalveteraner tillfälle att öppet berätta om Almedalsveckans demokratiska syfte, och det är en parad av hyllningar till Almedalen. I den nypublicerade boken utgiven av Stockholm School of Economics Institute for Research finns allt och mycket mer därtill för den riktiga Almedalsnörden.

Författarna kommer från vitt skilda håll och ger med sina olika perspektiv en förståelse för Almedalen som stundtals kan vara svår att förstå om man inte har upplevt veckan på plats i Visby. I antologin skriver ekonomen Klas Eklund om Almedalens utveckling genom åren och Olof Palmes påverkan på det som idag är Almedalen, ett spektakel skilt från det Palme förmodligen ovetande grundade.

Ärkebiskop Antje Jackelén skriver om kyrkans inflytande under Almedalsveckan, men också om valet att låta kyrkklockorna ringa under den kommande Almedalsveckan och Svenska Kyrkans deltagande i Mångfaldsparaden. Hon berättar om deras utveckling från Nikodemussamtal till att bli en politisk viktig aktör.

Erik Fichtelius pratar om talens betydelse och Jonas och Stina Morian återberättar om tiden innan medierna fick upp ögonen för Almedalsveckan.

Sandra Kastås från Orakel PR blandar en lista med de som lyckats bäst PR-mässigt i Almedalen med konkreta Almedalstips och Almedalsveteranerna Alf Svensson och Gudrun Schyman skildrar Almedalsveckan ur sina perspektiv.

Genom blandningen av perspektiv fångar boken Almedalen – Makt, magi och möten högt som lågt. Speciellt uppskattat är inslagen med statistik som påminner om att det faktiskt är Handelshögskolan som har gett ut boken. Den akademiska prägeln lyfter boken och skapar en ytligare förståelse för Almedalen som ett koncept som är viktigt för det demokratiska samhället i Sverige, och som definitivt inte handlar om rosédrickande och gratismat.

I boken talas det om viljan att göra en uppföljare. I den vill jag gärna se framtidens makthavare komma till tals. Almedalsveckan är i ständig förändring och nu finns det yngre, och kräsnare, Almedalsveteraner på Visbys gator. Det är besökare som förväntar sig ett demokratiskt samtal, en Almedalsdrink och tidiga morgonseminarier. De kommer att välja bort rosémingel, DJ-battle och slutna fester. Om femtio ytterligare år kommer deras historieskrivning vara otroligt spännande att höra.

Jag avslutar med några sammanfattande ord från Brit Stakston:

”Utan förtroende tappar vanligt folk alltmer tron på både politikerna och demokratin. Den rädsla som populisterna planterat på olika sätt växter sig stark vid varje givet fall där politiker visar sig vara maktfullkomliga och ointresserade av dialog. Ett minne från ett möte och ett samtal i Almedalen bryter den bilden. En dansande minister på partyborden vid Kallis sänder helt andra signaler. Allt det här samspelar och i Almedalen är det möjligt att göra en temperaturmätning av samhällsklimatet.”

Det är detta som Almedalen handlar om och det är därför Almedalen är viktig. Och det är därför Almedalen – Makt, magi och möten är en läsvärd samtidshistoria.

Här finns boken att köpa.

Trackbacks