Krönika: Gubbarna dominerar årets Almedalsvecka

Vi ser dem överallt. Unga, gamla, kompetenta och wannabes. Gubbarna dominerar årets vecka. Det är tråkigt, menar Makthavares chefredaktör Jessica Schedvin.

Igår var jag på Petter Stordalens Almedalsmingel, åt jordgubbar och lyssnade på ett fartfyllt och innovativt Almedalstal i en klass som vi sällan skådar i Sverige. Det var fint att titta på. Något som var mindre fint att se var publiksammansättningen. Publiken bestod av gubbar. Vyn över publiken visar nuvarande gubbar och kommande gubbar.

I sammanhang där näringslivet dominerar finns det en total brist på mångfald. Makthavares granskning av helmanliga paneler visar att årets Almedalsvecka har ett stort problem när det kommer till medvetenhet om dessa frågor. I år var det värre än någonsin.

I och med att organisationen Fler Unga har belyst frågan om ungas deltagande under Almedalsveckan har en diskussion startas. Denna diskussion behöver utvecklas till att handla om de breda frågorna i de slutna rummen. Där finns det endast gubbar. Under nästa Almedalsvecka vill jag möta medvetna arrangörer som belyser problemet. Jag vill mötas av arrangörer som hälsar välkommen till alla, oavsett vem du är. Jag vill se en modern Almedalsvecka där det inte behövs panelgranskningar eller ryggdunkande gubbar.

Vi lever ändå på 2000-talet.