Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna?

”Svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas.” Så löd parollen bakom statsminister Stefan Löfven som höll sitt partiledartal under tisdagen i Almedalen. ”Den svenska modellen” har i mångt och mycket blivit nästan det enda som hörs ifrån ledande socialdemokrater, när de frågas om deras visioner för Sverige.

Frågan är bara vem som begriper vad partiets avlönade tänkt sig, vad gäller att vartannan mening som kommer från en erkänd partirepresentant ska innehålla ”Sverige”.

Det enda som detta möjligtvis kan leda till är att partisympatisörer som rör sig allt närmre Sverigedemokraterna tillfälligt kan tillfredsställas och fortsätta lägga sin röst på S.

Att föra kortsiktig retorik och politik är inte särskilt visionärt för ”framtidspartiet”.

Inte nog med retoriken så är även förpackningen allt närmre den sverigedemokratiska. Sverigedemokraterna är det parti som på kortast tid lyckats snygga till sin kommunikation, grafik och uttryck, för att nå ut till flera väljargrupper. Att Stefan Löfvens slagord under Almedalstalet var skrivet i ett typsnitt snarlikt det som Sverigedemokraterna använder i sin kommunikation var förvånande.

Att Löfven även i sin Facebook-sida innan talet, laddat upp en bild med texten ”Vi tänker ta fighten mot segregationen” i liknande bild- och färgsammansättning som SD:s var bara chockerande. Vi har sett triangulering och efterliknande av politisk kommunikation bland partier, som när Moderaterna blev Nya Moderaterna och talade om sig själva som ”Sveriges nya arbetarparti”.

Kanske bör bara Socialdemokraterna inte ta efter Sverigedemokraternas kommunikation. Om de nu vill fortsätta vara solidaritetens framtidsparti, det vill säga.

 

13615440_1277410552299836_2171701840806366971_n Förändring-på-riktigtLöfven2016

Trackbacks

  1. [...] Ja, jag säger då det. Vad blir det nästa gång? Ligger kanske t.o.m. SD:s logga illa till? Relaterat: Socialdemokraterna eller [...]

  2. [...] ÅRETS MIXUP 1: SD/S-kampanjen. [...]