Fritt fram för minderåriga på Visbys krogar

Foto: Jonaldos/Wikimedia Commons

Foto: Jonaldos/Wikimedia Commons

Makthavare berättade tidigare under veckan att det fortfarande är förhållandevis enkelt för minderåriga att få tag på alkohol under Almedalsveckan. Detta bekräftas av en undersökning som UNF genomfört under veckan.

 

För bara något decennium sedan var Almedalsveckan bara en liten tillställning. Att veckan så pass snart skulle bestå av tusentals seminarier och dussintals mingel räknade nog ingen med då. Veckan var praktiskt taget firmafesten som avslutade det politiska året för politiker, journalister och ett fåtal andra makthavare. Alla kände alla, och hela Almedalsveckan var näst intill ett slutet sällskap. Något skäl att skriva upp folk på listor eller kolla legitimation på mingelgäster fanns inte.

Idag ser det annorlunda ut. Det är inte längre bara ett fåtal politiker, journalister och myndighets- och företagsledare som kommer till Almedalsveckan. Närmare 30 000 personer beräknas ha besökt årets Almedalsvecka. Bland dem journalister från snart sagt varje obskyr liten branschtidning, politiska ungdomsförbund, företagsrepresentanter som rekryterar medarbetare, PR-konsulter, lobbyister och intresseorganisationer.

Almedalsveckan är enormt mycket större nu än då och alla känner inte längre alla. Den gemytliga känslan av firmafest lever dock i viss mån kvar. Det är i grunden positivt att gemytligheten och öppenheten överlevt den explosionsartade expansionen, men den kräver ändå viss eftertanke.

Exempelvis gäller detta i samband med alkohol. Makthavare skrev tidigare i veckan att det är lätt för minderåriga att få tag på alkohol under Almedalsveckan. Vårt fokus låg på mingel och organisationsinterna evenemang, men en undersökning som Ungdomens Nykterhetsförbund visar att det också gäller i Visbys uteliv.

 

I torsdags beställde UNF-medlemmar i åldersspannet 14-17 år alkohol på 12 Visbykrogar. På sex av krogarna fick de minderåriga personerna köpa alkohol. I två fall bad serveringspersonalen om legitimation och serverade sedan den minderåriga kunden alkohol utan att ha fått se någon information. Den yngsta personen som fick köpa var 14 år gammal. På tisdagen gjorde UNF motsvarande test av Systembolagets mingel, där en 17-årig testperson bjöds på alkohol.