Krönika: ”Romneys kampanj i kris”

Mitt Romneys kampanj har flera katastrofala veckor bakom sig och har kommit haltande in på upploppet inför valet i november. Makthavare.se:s USA-krönikör [[Sven Wennerström]] ser hur tiden håller på att rinna ut för en misslyckad kampanj.

Mitt Romney belönades i helgen med Washington Posts föga ärorika pris Worst Week in Washington. Det var kulmen på en rad stora och små misslyckanden, men knappt hade trycksvärtan hunnit torka innan nästa katastrofvecka tog vid. Med sex veckor kvar till valet är Romneys kampanj i upplösning.

När Romney stod som vinnare i primärvalen hade han sommaren på sig att definiera sig som kandidat. Strategin tycktes vara klar: valet skulle bli en folkomröstning om Obama och Romney var den framgångsrike affärsmannen som vet hur man vänder ett krisande företag. Med hög arbetslöshet, svag ekonomisk tillväxt och en president som alldeles för ofta tycks vara maktlös inför det som händer, borde chansen att få flytta in i Vita Huset vara extremt god.

Efter en kort smekmånad började problemen hopa sig. Det kanske största problemet var ironiskt nog valet av Paul Ryan som vicepresidentkandidat. Ryan är känd som budgetexpert och arkitekten bakom republikanernas budgetförslag. Med Ryan ombord förändrades kampanjen i grunden: nu blev det ett val mellan två vitt skilda visioner om USA.

Problemet för Romney var att han absolut inte ville ha med Ryans kontroversiella budget på köpet. Men utan en egen, hållbar ekonomisk plan fick motståndarens kampanj fritt spelrum att klistra kongressrepublikanernas i många stycken impopulära ekonomiska politik på Romney i en flodvåg av negativ annonsering.

Konventet kom och med det möjligheten till en omstart för Romney. Mycket stod på spel när de nationella tevenätverken började sända live från Tampa. Vad tittarna mötte är redan legendariskt: Clint Eastwood som håller en bisarr monolog tillsammans med en tom stol. Romneys eget tal – tråkigt, själlöst och enligt uppgift egenhändigt ihopkrafsat i sista stund – är det ingen som minns.

Sedan dess har utförsbacken fortsatt. Alla kampanjer har dåliga dagar, men Romneys staplar dåliga veckor på varandra. Distraktion efter distraktion styr debatten bort från det Romney vill tala om – jobb och ekonomi. Opinionsmätningarna i de stater Romney måste vinna ser dystra ut. Tiden för att vända trenden håller på att rinna ut.

Det finns inte längre något sätt att beskriva Romneys kampanj i positiva ordalag och kritiken mot honom kommer från alla håll, även från höger. Inflytelserika konservativa kolumnister som Peggy Noonan och Jennifer Rubin kallar Romneys kampanj för inkompetent respektive räddhågsen. Kampanjens medarbetare försöker i förebyggande syfte skaffa en syndabock och har uttalat sig anonymt i en uppmärksammad Politico-artikel, typisk för en sönderfallande kampanj.

Sammantaget är Romneys situation nära nog hopplös. Visst finns det halmstrån att gripa efter, till exempel återstår ju debatterna, och demokrater varnar för att räkna ut Romney i förskott. Men den grymma verkligheten är att Romney har små chanser att vinna valet på egen hand. Det som kan rädda honom är om en yttre, oväntad faktor spelar honom i händerna.

* * *

[[Sven Wennerström]] är PR-konsult bosatt i Washington DC. Specialintresse i amerikansk politik och har arbetat i flera amerikanska valkampanjer. Sven finns på Twitter som @svenwennerstrom och fram till valet skriver han dagliga uppdateringar på Google+.

Kommentera