Recension: ”Palme”

Det var idel ädel sosseadel på förhandsvisningen av filmen Palme. Förväntningarna i publiken var påtagligt stora, och att döma av applåder och eftersnack under det följande minglet så infriades de med råge. Makthavare.se var förstås på plats.

Enligt förhandsreklamen är filmen den första som ger biopubliken chansen att se berättelsen om Olof Palme som människa, politiker och hans tid. Om en man som förändrade världen och historien.

Vid förhandsvisningen var dock knappast Palme okänd. Tvärtom var där mängder av politiska generationskamrater; som [[Ingvar Carlsson]], [[Maj Britt Theorin]], [[Gertrud Sigurdsen]] och [[Anna-Greta Leijon]] – men även i sammanhanget yngre framträdande socialdemokrater som [[Mats Hellström]], [[Stefan Löfven]], [[Carin Jämtin]], [[Lena Sommestad]] och [[Karl-Petter Thorwaldsson]].

Innan filmen ledde Dagens Arenas [[Eric Sundström]] samtal på scen med Palmes forna regeringskollegor [[Lena Hjelm-Wallén]] och [[Thage G. Peterson]], SSU-ordförande [[Gabriel Wikström]], samt filmens regissörer [[Kristina Lindström]] och [[Maud Nycander]].

Filmen utgörs till huvudsak av klipp från SVT:s digra arkiv, där Palme är den mest dokumenterade personen näst efter kungen. Men filmmakarna har även haft tillgång till familjen Palmes privata super8-filmer, vilka aldrig tidigare visats offentligt.

Resultatet är mäktigt. Som tidsdokument över det politiska Sverige under 1950-, 60-, 70- och 80-talet är filmen full av guldkorn. Man slås av hur otroligt mycket som förändrats – på gott och ont – inom politiken, samhällsklimatet och journalistiken. Det känns i dag oerhört främmande att statsministern och regeringskansliet skulle involveras så aktivt i ett kriminalfall som Norrmalmstorgsdramat. Men då, 1973, skedde det.

Det är varken ett hyllningsporträtt eller en uppgörelse med Palme som presenteras, även om de positiva omdömena om hans roll som politiker överväger i filmen. De få kritiska röster som hörs är det framförallt meningsmotståndare som [[Carl Bildt]] och [[Ulf Adelsohn]] som står för. Även [[Jan Guillou]] levererar en del beska kommentarer, såväl i arkivklipp som i en intervju för filmen, om den för socialdemokratin och underrättelsetjänsten mycket pinsamma IB-affären. Saknas gör däremot kommentarer om Palme och hans politiska gärning från exempelvis politikjournalister eller statsvetare.

Det är inga överraskande, tidigare okända fakta man som filmtittare får se. Mycket av förlåten kring Olof Palme lyftes redan i [[Henrik Berggren|Henrik Berggrens]] bok ”Underbara dagar framför oss” – och Berggren har också varit filmmakarna behjälplig i researcharbetet. Ändå är filmen en nyttig påminnelse om vilken oerhört dominerande roll Palme och det socialdemokratiska partiet hade i svensk politik under flera årtionden. Och för de som i dag är för unga för att alls minnas så kan ”Palme” vara en spännande introduktion till nutidshistorien.

* * *

Trailer för filmen:

PALME Trailer from B-Reel on Vimeo.