Krönika: ”Obama måste övervinna vänsterns besvikelse”

Bland demokrater i USA finns en gnagande oro över att Obamas återvalskampanj kommit snubblande ur startblocken. Besvikna anhängare saknar ett budskap att samlas bakom och kampanjen har svårt att hitta rätt tonläge. [[Sven Wennerström]] spårar farhågorna tillbaka till valefterspelet 2008.

Det var Newarks borgmästare Cory Booker som satte ord på problemen. Obamas kampanj hade just lanserat en skarp reklamfilm, där Mitt Romney och Bain Capital utmålas som skurkkapitalister som krossar liv och drömmar för att skapa vinst åt investerarna. När den välkände demokraten Booker uttalade sig om saken i ABC:s Meet the Press sade han sig vara ”väldigt obekväm” med attackerna och krävde ett stopp.

Kampanjerna för både Obama och Romney försöker just nu definiera sin motståndare. Romney pekar på den klena ekonomin under Obamas ledning. Obama i sin tur försöker visa att Romneys tid i näringslivet inte är en tillgång, utan tvärt om en belastning.

Trots idoga försök från kampanjens sida att släta över och ta tillbaka vad Booker sagt, kände många att han träffat Obamakampanjens ömma punkt: Obama har svårt att hitta ett fungerande budskap att samlas bakom.

Obamas problem är dock inte så mycket att finna ett fungerande budskap, som att övervinna besvikelsen hos den amerikanska vänstern – den grupp som kampanjen har så stort behov av att lyckas engagera inför valet.

Valet 2008 var speciellt på många sätt. Obamas lät väljarna fylla de öppna budskapen om hopp och förändring med sina egna drömmar. Energin och entusiasmen kring kampanjen var enorm, inte minst bland nya, unga väljargrupper.

Men magin kring Obama försvann snabbt. Den ekonomiska krisen krossade drömmarna om förändring och den energi som fanns över ägnades åt vad som blev en halvmesyr till sjukförsäkringsreform.

Samtidigt hade tepartyrörelsen lyckats med det till synes omöjliga, att ena libertarianer och socialkonservativa republikaner under samma ekonomiska budskap och – i vart fall tillfälligt – lägga de sociala frågorna åt sidan. 2010 fanns energin och entusiasmen hos republikanerna och valet blev med alla mått mätt en katastrof för demokraterna.

Det är mot denna besvikelse bland Obamas kärntrupper man måste se kampanjens svårigheter att hitta rätt. När nu Obama börjar kommunicera budskap duger det inte att gå tillbaka till receptet från 2008. Nu finns nästan fyra år i Via Huset att försvara. Nu krävs konkreta argument för varför Obama ska fortsätta och Romney inte ska ges chansen. Väljarna ska fås att förstå att valet inte är en folkomröstning om Obama, utan ett val mellan Obama och Romney.

I det arbetet ingår att komma över besvikelsen över att Obama inte var allt det som väljarna hoppades på.

* * *

[[Sven Wennerström]] är PR-konsult bosatt i Washington DC. Specialintresse i amerikansk politik och har arbetat i flera amerikanska valkampanjer. Finns på Twitter som @svenwennerstrom.

Kommentera