Kampen om öppenheten

Snaran kring nätets öppenhet håller på att dras åt samtidigt som företagen uppmanas till transparens. När Webbdagarna i Stockholm arrangerades blev bilden av ett vägskäl tydlig. Och Sveriges roll i den digitala utvecklingen är inte självklar.

När tidningen Internetworld under två dagar samlade talare och inspiratörer från USA, Storbritannien, Kina, Danmark och Sverige på Stockholm Waterfront växte bilden långsamt fram. En bild av nätet som både demokrativerktyg och kommersiellt slagfält.

Temat för konferensen var transparens och under första dagen talade journalisten och författaren Jeff Jarvis bland annat om hur vi är i en övergångstid när det gäller internet som arena.

– Vi ser många försök att begränsa internet och jag är oroad över det. Privatlivet är viktigt och behöver skyddas, men när en ny teknik kommer och förändrar hur vi lever måste vi ändra våra normer. Fram till dess så blir vi oroade av det. Och där är vi nu när det gäller internet.

Jeff Jarvis tycker att det är en mänsklig rättighet att vara uppkopplad, ett resonemang han knyter ihop med yttrandefriheten. Han beskrev hur tyska jurister uppmanat tyska medborgare att be Google blurra bilder på deras hem på Google Street View. Bilder som är tagna på allmän plats.

– När tyskarna säger att Google inte får ta bilder på allmän plats, vad är då allmän plats?

Läs mer om Jeff Jarvis framträdande på Internetworld.se

Robotarna tar över
Samtidigt fick åhörarna på Webbdagarna höra [[Johan Ronnestam]] måla upp en inte helt positiv bild av den digitala utvecklingen där teknologin hjälper företagen att effektivisera bort människor ur produktionen vilket i teorin kan leda till massarbetslöshet. Robotar i produktionen blir också ett allt tydligare inslag. Digitala tjänster och produkter har dessutom helt tagit bort mellanleden och de företag och människor som är sysselsatta i dessa.

– Google har 110 anställda i Sverige och är ett av världens lönsammaste bolag. Ett av världens lönsammaste bolag innan internet hade antagligen haft 5 000-6 000 anställda i Sverige.

– Hur ska jag känna mig trygg i att mina döttrar inte kommer växa upp och möta en miljon arbetslösa på stan i Stockholm?

Johan Ronnestam beskriver toppskiktet i det svenska näringslivet som aningslösa gubbar som inte förstår vad det är som håller på att hända, och vad som krävs för att hålla Sverige på kartan i den digitala framtiden.

Han nämner Spotify, Soundcloud, Klarna, Videoplaza, Stardoll, Minecraft (Mojang) och Bambuser som exempel på framgångsrika svenska entreprenörsföretag vars grundare skulle behöva ta plats tillsammans med de mäktigaste i näringslivet.

– De åtta mäktigaste i näringslivet har inte en susning om vad vi håller på med. De vet inte vad Facebook, Apple eller Google håller på med. De tror att det handlar om något enkelt. Egentligen handlar det om ett maktskifte.

Andra personer som talade på Webbdagarna var bland andra [[Joakim Jardenberg]], [[Anina Trepte]] (Anina.net), [[Beata Wickbom]], [[Darja Isaksson]], Jay Xie samt Mike och Dave Radparvar. Du hittar mer information om alla talarna på Webbdagarna.se. Besök Internetworld.se för sammanfattningar och videoklipp från många av föreläsningarna.

Kommentera