Visst vann Reinfeldt mot Juholt…

I går släppte Cision analysen att Reinfeldt vann fredagsmyset över Juholt. Som analys betraktad stämmer den säkert. Reinfeldt verkar ha skött sig exemplariskt medan Juholt varit, tja, lite mer Juholtsk. Inte heller själva metoden, att göra språkanalys av meddelande på sociala medier, har jag något emot. Vad jag däremot vänder mig mot är användningen av begreppet ”sociala medier”.

Cision skriver:

51 procent av inläggen i sociala medier efter Fredrik Reinfeldts framträdande i TV4-programmet Hellenius Hörna var positiva.

Men vad de menar är egentligen att företrädesvis Twitterinläggen var positiva. För det framgår i det finstilta att det är de publika uppdateringarna på Facebook som mätts. De är helt ärligt inte speciellt många. Den stora skillnaden är att standardinställningen på Twitter är att allt som skrivs är publikt, medan på Facebook är det precis tvärtom. När jag frågar Cision om antalet analyserade Facebookstatusuppdateringar svarar de att förhållandet mellan analyserade tweets och Facebookuppdateringar är 10 till 1. Alltså att tio gånger fler tweets än Facebookuppdateringar ingår i analysen. Samtidigt är det minst 10 gånger fler som dagligen använder Facebook än Twitter [pdf]. Så meddelanden på Twitter är rejält överrepresenterade, kanske hundrafaldigt. Därtill kan vi lägga att vi faktiskt inget vet om de som väljer att ha publika meddelanden på Facebook. Är de representativa för alla Facebookanvändarna? Eller är kanske rentav bara Twittrare som dubbelpostar sina uppdateringar?

Vad jag vill belysa är egentligen problemet med att göra statistik på ”sociala medier”. Sociala medier är ett samlingsnamn för en bredd av webbtjänster (forum, bloggar, nätverkssajter, distributionstjänster, kommunikationstjänster, etc.) som inte har något gemensamt annat än att de drivs av el. Dessutom har olika tjänster olika tekniska möjligheter att hämta ut och analysera innehåll. Att göra en statistik om ”sociala medier” låter sig helt enkelt inte göras. Inte för att det inte går att mäta, utan för att begreppet inte har några yttre ramar och för att jämförelser alltid kommer att vara den mellan äpplen och päron.

Däremot verkar det inte råda någon större tvivel om resultaten av undersökningen. Det var helt enkelt Reinfeldt som vann, på såväl som utanför de ”sociala medierna”.

Kommentera