Kris hetast i Almedalen

På fredagsmorgonen utsåg PR-byrån Westander femhövdade jury organisationen Kris, Kriminellas revansch i samhället, till hetast i Almedalen för dess tydliga kampanj under veckan som gått.

Utmärkelsen gick till Kris för att de med många medlemmar på gatorna iklädda samma slags t-shirts bäst lyckats med att föra ut ett tydligt och rakt budskap.

- Organisationen har velat visa att subutexprogrammen för narkomaner är kontraproduktiva och har framgångsrikt arbetat med budskapet ”statligt knark är också knark”, säger [[Janna Sundewall]], pr-konsult på Westander och juryns ordförande.

Kris har haft sammanlagt 71 medlemmar på plats i Almedalen som har minglat och synts överallt med sina t-shirts, vilket var det starkast bidragande skälet till årets pris. Men organisationen har också genomfört ett seminarium om subutex på temat ”statligt knark är också knark”.

- Vår kampanj handlar om att vi vill rädda liv. Vi vill reagera mot missbruksutredningen, få färre narkomaner och hindra att ungdomar kommer i kontakt med subutex, säger [[Christer Karlsson]] som tog emot prisdiplomet för Kris räkning och fortsätter,

- Vi tänkte: Nu tar vi över Almedalen. Den pillerutdelning som vi genomförde gick också mycket bra. Det var fantastiskt att så många litade på oss stora tatuerade killar när vi gick runt och delade ut anonyma tabletter.

Ett hedersomnämnande gick till Svenska kyrkans Nikodemussamtal som genomförs i Visby domkyrka. Omnämnandet gavs för alla de goda samtal som sker sent på kvällskvisten i kyrkans regi.

Kallast i Almedalen var tidningen Amelia. Deras banderoll som hängdes upp i fem minuter på Handelsbankens kontor i Visby levde inte upp till de skyhöga förväntningar som de tillsammans med pr-byrån Studio Total byggt upp inför aktionen. (Studio Total var den byrå som under förra årets Almedalsvecka låg bakom den mycket uppmärksammade pengabränningen som genomfördes av Feministiskt Initiativ.)

Kommentera