Gratisätandet i Almedalen kartlagt

Electrolux presenterar nu en rapport om gratisätandet i Almedalen och kartlägger hur väl trenderna för mingelmaten under politikerveckan stämmer överens med de mer generella globala mattrender som företaget identifierat.

På ett globalt plan är en tydlig mattrend att vi går mot ökad transparens. Det tar sig uttryck i ett större fokus på maten och matlagningen, exempelvis genom synliga kockar och berättelser kring maten. Enligt Electrolux spaning har ännu inte trenden med synliga kockar slagit igenom i stor skala i Almedalen, dock ser man tecken på att utvecklingen går i den riktningen.

Electrolux ser dock att berättelsen fått ökad betydelse för vilken mat som serveras under Almedalsveckan. Eftersom veckan i grunden handlar om storytelling menar man att det finns en outnyttjad potential i att lyfta fram och förlänga berättelsen även genom matvalet. Tydliga exempel från årets arrangemang är Naturskyddsföreningen som serverar sillfrukost för att lyfta fram sitt tema om fiskbeståndet samt Prime PR:s amerikanska 4 juli-firande med Jesse Jackson och hamburgare.

Enligt vad rapporten förutspår kommer den ökade transparenstrenden göra att vi i framtiden kommer att se ett tydligare inslag av mat under Almedalsveckan.

En annan global mattrend är att köket har blivit hemmets hjärta. Köket är inte längre ett rum som man håller gästerna utanför och att avsluta matlagningen inför middagsbjudningen tillsammans med sina gäster har blivit ett sätt att umgås.

Denna trend har inte riktigt fått fotfäste under Almedalsveckan, sannolikt eftersom många av deltagarna är på besök och saknar eget kök. Dock förutspår Electrolux att trenden ändå kommer att kunna fördjupas framöver och att vi under framtidens Almedalsveckor kommer att se fler arrangemang där gästerna träffas och lagar mat tillsammans innan middagen. Eftersom tillgången till tillräckligt stora kök i Visby är en begränsande faktor förutspår de även en trend där middagar arrangeras i gotländska privathem.

En trend som är tydlig under årets Almedalsvecka är det ökade fokuset på det lokalproducerade och känslan av att det unika är lyxigt. Många av de tillfrågade organisationerna säger sig använda lokala cateringfirmor med lokala råvaror och Electrolux förutspår även att vi under kommande Almedalsveckor kommer att se ett mer strukturerat helheltstänk kring den lokala mataspekten.

Läs hela Gratisätarrapporten.

Kommentera