Vem vinner på sociala medier?

[[Malou von Sivers]] och panelen som pratade sociala medier lyckades flytta publiken flera år tillbaka i tiden, då fokus hamnade på hur privat man bör vara på Twitter och vilka som egentligen hänger där.

Seminarium: Vem vinner på de sociala medierna?
Arrangör: TV4
Plats: TV4-tältet vid Almedalen
Publik: Fullsatt, cirka 150 personer
Moderator: Malou von Sivers
Budskap: Sociala medier är både bra och dåligt
Citatet: ”Vill man nå ut med ett budskap är Twitter oslagbart”

Redan när Malou von Sivers inleder seminariet med att prata om det väldigt ”heta” ämnet sociala medier börjar jag ångra att jag valde just det här seminariet. När hon sedan frågar paneldeltagarna vad de twittrat om i dag och de får alldeles för lång tid på sig att berätta det känner jag mig som en gammal Twitterelitist när jag sitter i publiken och suckar och rynkar på ögonbrynen.

Debatten blev också väldigt spretig utan fokus på huvudfrågan, och kom att handla om Twitter i största allmänhet, dess för -och nackdelar.

Paneldeltagarna gjorde ändå sitt bästa för att styra upp det hela, [[Alex Schulman]] lyckades exempelvis avfärda von Sivers påstående att Twitter tar tid. ”Det tar tio sekunder att skriva en tweet och Twitter sparar tid. Jag hinner inte läsa tidningar eller titta på teve eller lyssna på radio, men tack vare Twitter får jag koll på vad som händer i världen och Sverige.”

[[Helene Odenljung]] (fp) stod för sans och vett då hon påpekade att många politiker som twittrar kanske borde låta bli eftersom de inte är intresserade av dialog utan använder Twitter som en megafon. Hon lyfter också Twitters betydelse som fikarum, där högt och lågt blandas och man som politiker kan få en personlig relation till många människor, utan att vara alltför privat.

[[Anders Pihlblad]] , TV4, är inte personlig alls utan använder Twitter och Facebook endast som arbetsredskap, där han twittrar uteslutande om jobbet och söker efter nyheter.

[[Rossana Dinamarca]] (v) var inne på hur sociala medier förändrat möjligheten att nå ut med ett budskap. Tidigare har hon tvingats jaga journalister för att få publicitet, nu är det snarare journalister som jagar henne för att få uttalanden om sådant hon själv publicerat i sin blogg eller på Twitter.

[[Thomas Mattsson]], Expressen, försökte vidga begreppet sociala medier genom att börja prata om Flashback och obduktionsbilderna på de mördade barnen i Arvika som spreds via The Pirate Bay. Något som gjorde diskussionen ännu spretigare.

Mot slutet svarade han ändå på frågan om vilka som är de största förlorarna. Enligt Mattsson är det alla vanliga människor och oskyldiga barn som utsätts för systematisk mobbning på internet.

Sammanfattningsvis konstaterades sådant som uppenbarligen tål att upprepas. Som att traditionella medier har stor nytta av sociala medier, där Mattsson nämnde den arabiska våren som exempel och allt det material som privatpersoner lägger upp på nätet där få utländska journalister finns. Eller att både makthavare och privatpersoner fått stora möjligheter att få ut sina budskap utan att vara beroende av traditionella medier.

Seminariet filmades av TV4, se klippet här.

Kommentera