Krönika: ”Veckan fortsätter växa”

Peak Almedalen? Nej, nördveckan fortsätter att växa 2011, spår Makthavare.se:s Ida Thulin.

Knappt har man hunnit hämta sig efter mellandagsrean och förtränga sina nyårslöften, så är det dags. De första inbjudningarna till PR-byråernas inför Almedalen-seminarier börjar fylla mailboxen. Någon lockar med finfrukost, andra med namnkunnig panel, och ytterligare någon erbjuder kostnadsfri rådgivningsstund i utbyte mot min närvaro. Almedalen är big business.

Peak oil, pratas det om på sina håll. Den tjattrande klassen pratar om peak Almedalen. När börjar nedgången, hur mycket mer kan veckan växa? Förra året sade många att nu är det valår, nästa år vänder det. Själv gissar jag att antalet deltagare kommer att fortsätta öka, men att folk på sikt blir smartare arrangörer. Samarbeten, allianser, och samarrangemang ökar veckans användarvänlighet. Det är dock osannolikt att en sådan förändring får fullt genomslag redan i år.

Vissa menar att näringsliv och intresseorganisationer blir mindre benägna att lägga pengar på Almedalen i år, eftersom det inte är val. Tveksamt, skulle jag säga. För de stora jättarna är valåret ett rimligt skäl att satsa extra i Visby, men för de allra flesta vore det ytterst olyckligt investerade PR-pengar. Möjligheten att, som företag eller organisation, sätta valrörelsens agenda genom sin Visbynärvaro, är minst sagt begränsad. Möjligheten att påverka politiker och opinionsbildare är däremot stor – och påverkas inte av huruvida det är val i slutet av sommaren.

Möjligen kan man till och med drista sig till att påstå att dessa aktörers chanser att sätta avtryck i samhällsdebatten ökar under ickevalår, eftersom de politiska partierna då inte presenterar lika mycket nyheter i Visby. Men siandet om Almedalen blir lätt spekulativt – penseldragen blir alltför breda. För den som överväger eget opinionsbildande i Visby är det viktigare att se till den egna branschen än att försöka sig på generella slutsatser. Veckans storlek är egentligen främst intressant för Gotlands kommun, det lokala näringslivet och seminarieproffsen. Allt fler proffsmoderatorer drar in en stor del av årslönen under Almedalsveckan.

Vi andra då, varför ska vi åka dit? För att det är roligt förstås. Almededalsveckan är de politiska nördarnas Roskildefestival. Vinet och boendet är dock något bättre.

I år kommer Almedalsveckan att bli en dag längre än tidigare år, eftersom riksdagspartierna har blivit fler. Det innebär, på grund av ett par redan nu aviserade partiledarbyten (s, mp), att åtminstone tre partiledare kommer att göra debut på Almedalsscenen.

Huruvida förlängningen faktiskt kommer att innebära att folk stannar längre återstår att se. Ledarskribenter och politiska reportrar brukar stanna till det bittra slutet, liksom naturligtvis Makthavare.se-redaktionen, men många åker hem på torsdagen eller fredagen. Man orkar inte hur mycket Almedalsvecka som helst. Fyra-fem dagar är egentligen optimal längd. De år mindre riksdagspartier inlett veckan har många besökare dykt upp först på tisdagen. Så att alla plötsligt skulle stanna åtta dagar förefaller osannolikt.

Samtidigt finns vissa branscher där rikspolitiken inte alls är planeringens utgångspunkt. Almedalsveckan är inte längre en, utan flera parallellt pågående festivaler. För ett läkemedelsbolag kan det vara mer relevant att se hur jättar som Apoteket och Socialstyrelsen har lagt upp närvaron, än vilken partiledare som talar vilken dag. För den politiska nörden låter det naturligtvis märkligt, men det finns gott om vana Almedalsbesökare som aldrig går ner till parken och lyssnar på partiledarnas tal.

Från vissa håll hörs rädslan för att lobbyisterna ska ta över Almedalsveckan, att partipolitiken ska marginaliseras eller helt enkelt konkurreras ut av betydligt tjockare plånböcker. Det är osannolikt av flera skäl, men det främsta är att en aldrig så påkostad kampanj har ett lägre nyhetsvärde och allmänintresse än tunga politiska utspel. Ja, allt fler kommer att åka till Almedalsveckan utan att lyssna på partiledartalen. Men medierapporteringen kommer även fortsatt fokusera på politikerna, och partiledartalen kommer även fortsatt dra flest besökare. En aldrig så snygg goodiebag kommer aldrig att kunna konkurrera ut ett rejält skatteutspel. Almedalen är ju de politiska nördarnas hemmaarena.

Kommentera