Idealism och kapitalism i sociala medier

Hur ser SVT på sociala medier, vad driver en bloggare och varför är inte partierna bättre användare av den sociala webben? Onsdagens Sociala Medier Talkshow hade tema idealism och kapitalism.

Idealism och kapitalism i sociala medier var temat för onsdagens Sociala medier Talkshow, direktsänd från café Milagro. Morgonens nyhet var förstås [[Sven Otto Littorin|Littorins]] avgång vilket bland annat kommenterades av [[Eva Hamilton]], en av programmets gäster.

”Det var fullständigt oväntat. När man avgår två månader från ett val så är det klart att det blir spännande. Det har varit en dramatisk, blodig och offentlig vårdnadstvist vad jag förstår.”

Diskussionen gick sedan in på bloggande som politisk kraft. [[Amanda Brihed]] är iniativtagare till nätverket Svart Måndag och var den som lyfte frågan om tvångssterilisering av transexuella till en större debatt.  Enligt henne själv drivs hon av ett stort människorättsintresse. Möjligheten att påverka och att bygga nätverk är det viktigaste hon får ut av att blogga. Hon hävdade också att bloggar i nätverk är det som kan sätta frågor på agendan.

”En samling bloggar som har ett nätverk mellan sig, med kopplingar in i den traditionella politiken, blir ett bra komplement och en stark kraft. Det är kanske inte den fjärde statsmakten än, men det håller på att bli.”

Eva Hamilton fick senare ge sin syn på sitt eget uppdrag och på public service.

”Utan idealism skulle public service vara död. Det finns en stark demokratisk tanke bakom public service. Det är ett yrke att vara stolt över. Jag är driven av att göra saker som är lite för svåra.”

Enligt Eva Hamilton finns även ett starkt mått av idealism hos SVT:s medarbetare.

”Om du går in på de enskilda medarbetarna så sitter de och jobbar övertid i hemlighet. Folk har en så personlig stolthet i sina verk, om det så är nyhetsinslag som dramaproduktion. Om våra medarbetare tycker att ledningen inte håller så går de ut på DN Debatt och säger att deras chefer är idioter.”

SVT Play-tjänsten har satt SVT på kartan för den yngre generationen enligt Eva Hamilton. Men fortfarande är de sociala delarna av SVT:s onlinenärvaro eftersatta. Det är nästa stora steg

”I dag har vi ett system som gör att det är himla krångligt. Inom ett år kommer vi att ha ett nät som är betydligt mer utåtriktat. Det blir mer interaktivt. I dag krävs det 48 klick för att lägga ut en nyhet.”

I den avslutande delen av programmet diskuterade Annika Beijbom (c) och Seved Monke (fp) aktiviteten i sociala medier hos de egna partierna.

”Jag tror inte riktigt man vet vad man ska göra, men man gör vad man kan”, sa [[Seved Monke]].

”Vi måste bli bättre på att lobba för sociala medier internt. Jag ser det som min uppgift och det även tvärpolitiskt”, sa [[Annika Beijbom]].

Kommentera