Hallå där…

[[Paul Ronge]]! Varför har du skrivit en bok om sociala medier?

- Jag har blivit helt fascinerad av ämnet. Det finns så oändligt många vinklar på det. Hur påverkar detta politik och demokrati, hur påverkar det journalistiken och mediernas ekonomiska villkor, och tusen frågor till. Boken jag skrivit kan kanske ses som en översikt och en introduktion till en mängd av dessa frågeställningar och jag har fått möta många av Sveriges mest begåvade människor medan jag skrev boken.

Nu har vi politikerveckan, tror du att de sociala medierna har påverkat politiken?

- Nej, inte i någon större utsträckning, men jag tror det kan ske om politikerna vågar släppa sargen och faktiskt gå in i samtal med medborgarna. Och på sikt är jag övertygad om att de kan tvingas till det. Den enda etablerade politiker som på allvar förstått detta är [[Gudrun Schyman]]. [[Mona Sahlin]] och [[Fredrik Reinfeldt]] är ljusår ifrån. Om Gudrun sitter i en Ferarri så åker de fortfarande omkring på sparkcykel.

Varför tror du det är så?

- Reinfeldt och Sahlin har förståss mycket mer att förlora, och deras partier är stora tröga maskiner som inte anpassar sig lika snabbt till nya förutsättningar. Moderaterna och socialdemokraterna kommer inte satsa på allvar på samtalet förrän de verkligen är säkra på att de kan räkna hem effekten.

Vilket är det viktigaste sociala mediet i dag?

- Facebook, utan tvekan. Där finns de många. På Twitter trängs en högljudd och pratglad tjatterklass. Men de kan sätta dagordningen för de gamala medierna.

I morgon kommer du hit och deltar i Makthavare.se:s seminarium om sociala medier ”Sociala medier – blir det gäspning eller turbo i valet 2010″ Vad tror du själv?

- Det blir en gäspning för de många väljarna. Men i den superchattande mediala bubblan så rusar allt på i turbotakt. De har så olika verkligheter.

***

Makthavare.se, Greatness PR och Reimers förslag presenterar: Sociala medier – gäspning eller turbo i valrörelsen?
Onsdag 7/7 klockan 15:30 på Almedalens Hotell

Har verkligen de sociala medierna påverkat vårt sätt att arbeta politiskt, och kommer de påverka årets valrörelse? Med hjälp av författarna bakom årets två viktiga böcker om sociala medier och politik och några tongivande profiler i bloggosfär och politik försöker vi lägga förväntingarna på rätt nivå.

I panelen:
Gudrun Schyman – erfaren politiker som kampanjar med Twitter och använder sociala medier för att slå ur underläge
Paul Ronge – journalisten som blev PR-konsult och sedan sociala-medie-frälst. Aktuell med boken ”Sociala medier – en halv sekund från ord till handling”
[[Brit Stakston]] – Sveriges mesta twittrare och sociala-medie-guru. Själv aktuell med boken ”Politik 2.0 – konsten att använda sociala medier”
[[Erik Laakso]] – socialdemokratisk bloggare som vunnit starkt gensvar i bloggosfären genom sin frispråkighet
[[Johan Ingerö]] – mannen som först fick sin karriär förstörd av bloggandet och sen fortsatte och vann en ny

Modererar gör:
[[Magnus Ljungkvist]] – vd för Inre kabinettet AB som bland annat driver Makthavare.se och Twixdagen. Gjorde sig 2006 namn som bloggaren som avsatte [[Maria Borelius]]

Kommentera