Hallå där, Karin Pettersson

Fokus chefredaktör [[Karin Pettersson]] tar som tidigare meddelats över jobbet som kvinnan som ska säkra en rödgrön valseger i riksdagsvalet 2010. Eller, för att vara mer formell, så blir den exakta titeln [[socialdemokraterna|socialdemokraternas]] kommunikationschef, med placering på 68:an – den socialdemokratiska partiexpeditionen på Sveavägen 68 i Stockholm. Varför tackade du ja till ditt nya jobb?

- Därför att om man är intresserad av och älskar politik, som jag gör, och bottnar i de socialdemokratiska värderingarna, så är det här ett drömjobb.

När fick du frågan?

- Det har gått ganska fort. Skarpt blev det först i förra veckan.

Hur fort gick det för dig att bestämma dig?

- Det var svårt för att Fokus betyder så mycket för mig. Men samtidigt är Fokus i ett läge där det går väldigt bra för tidningen och upplagan ökar. Så det var svårt på ett personligt plan men vad gäller uppdraget och utmaningen så är det så pass spännande att det inte gick att tacka nej.

Ni var tre som grundade Fokus. [[Martin Ådahl]] har försvunnit till centeranknutna tankesmedjan Fores, du blir kommunikationschef på 68:an och häromdagen berättade er krönikör [[Jasenko Selimovic]] att han kandiderar i [[folkpartiet|folkpartiets]] provval till riksdagen. Vad är det med er redaktion egentligen som får er att lämna tidningen för politiken, är det något speciellt som sitter i väggarna som suger in er i politiken?

- Fokus skriver om politik och samhällsfrågor och det är klart att vi som startade tidningen har ett starkt politikintresse, och det är också därför som Fokus är så bra på politikbevakning. Men jag tror inte vi har några fler avhopp framför oss från tidningen.

Så [[Martin Ahlquist]] som efterträder dig som chefredaktör blir kvar då?

- Ja, absolut.

Annars har han ju ett skägg som gör att han skulle passa utmärkt i [[miljöpartiet]].

- Haha, ja det där får stå för dig.

Hur ska socialdemokraterna säkra en rödgrön valseger i valet nästa höst? Vilket budskap ska oppositionen gå fram med?

- Jag tillträder den första november och jag vill inte lägga ut texten i det här skedet. Jag har så klart en del ideér och tankar. Men jag vill hinna diskutera igenom allting ordentligt först med mina nya medarbetare och kollegor innan jag presenterar någonting.

Du ansvarar för Fokus satsningar och närvaro på nätet och i nya medier och har arbetat en hel del med det. Hur stor del av valrörelsen nästa år tror du kommer utspelas på nätet?

- En större del än någonsin tidigare. Sedan tror jag att nätet är fantastiskt som ett sätt att mobilisera egna supportrar och tala med dem som gillar ens politik, men när man ska övertyga de väljare som tvekar och de som står och väger är det personliga möten människor emellen som fäller avgörandet. Sedan har vi också effektiva kanaler som tv-reklam som kommer spela en större roll i det här valet. Men nätet kommer in som ett sätt att ge de egna supportrarna stöd och få dem att arbeta i valrörelsen.

Om man tittar på de senaste årens valrörelser utanför Sverige så sticker Obamas kampanj 2008 ut som något i särklass. Vad kan svenska politiker och kampanjmakare lära av den?

- Det är svårt det där eftersom förutsättningarna är extremat annorlunda. Men hans kampanj var väldigt genomtänkt i hur de använde nya medier och nya kanaler för att skapa en helhet i kampanjen, och förstärka det som redan fungerar så att en integrerad helhet skapades.

Du har en offentlig roll som Fokus ansikte utåt idag. Kommer du arbeta utåtriktat vid sidan av [[Ibrahim Baylan|Ibbe]] på ditt nya jobb, eller kommer du vara lika anonym som din företrädare [[Carina Persson]]?

- Jag tycker att det är roligt att vara ute och prata, och om det kommer frågor om kommunikation och frågor jag har ansvar för så ställer jag gärna upp och pratar om det utåt. Men jag är inte förstroendevald och kommer inte prata om innehållet i politiken och svara för det. Det ligger inte i mitt uppdrag som tjänsteman att göra det.

På Facebook skrevs en kommentar av din blivande branschkollega [[Pär Henriksson]]: ”Grattis. Om din nya arbetsgivare har som policy att ni inte får äta lunch med sådana som mig bör ditt första beslut vara att ändra på den policyn.” Kommer du luncha med honom?

- Självklart. Jag kommer äta lunch med alla möjliga.

Ditt jobb består av två delar, dels medierelationer och dels byggandet av en varumärkesplattform. Vad kan du om varumärkesbyggande egentligen? Är det så klokt att ha en person med bakgrund i journalistiken som ansvarar för det?

- Jag har varit med aktivt och byggt upp varumärket Fokus och dragit lärdomar av det. Men det här är på en helt annan nivå. I en idéburen organisation är det annars viktigt att man bottnar i de gemensamma värderingarna och centrala frågorna, och i övrigt kommer jag naturligtvis att ta råd av personer som kan det som jag saknar.

Vad lärde du dig av byggandet av varumärket Fokus?

- Det har gått bra. Fokus har ett gott namn och rykte och förknippas med trovärdighet och tyngd. Det handlar dels om att man levererar det man lovar men att man också jobbar långsiktigt. Och det har vi på Fokus haft förmånen att kunna göra.

Utifrån målen ni satte upp med Fokus, har ni lyckats tycker du?

- Ja, redaktionellt och publicisitikt så är Fokus idag där vi tänkte att vi skulle befinna oss. Sen har det inte gått så lång tid sedan starten men potentialen är enorm, det ser vi i hur upplagan växer. Men tidningen går fortfarande back och det har varit ett fruktansvärt år för mediebranschen. Därför ska det bli kul att se hur det går för Fokus när det vänder upp igen.

Du har väl en ägarandel i Fpg media (bolaget bakom Fokus, reds anm). Kommer du behålla den?

- Jag har sålt det mesta på grund av mitt nya jobb, men jag kommer behålla en liten andel.

Du ser inget trovärdighetsproblem i det?

- Nej, inte alls. Det är en extremt liten andel och jag kommer inte alls vara inblandad i tidningen på något sätt. Jag behåller den mer av nostalgiska skäl.

- Jag har också redan lämnat allt det praktiska arbetet på redaktionen. Det sista jag gör på Fokus blir att leda den konferens vi har den 15 oktober och sedan lämnar jag tidningen för att tillträda mitt nya jobb den första november.

Fotnot: Karin Pettersons första offentliga framträdande i sin nya roll som socialdemokraternas kommunikationschef sker på på restaurang Pressklubben på Makthavarölen den 3 november, där hon deltar som månadens gäst.

Kommentera