Politiska varumärken klonar sig

Maud Olofsson från Högfors försöker gå upprätt i SAAB-orkanen. Mest av allt verkar stormen handla om att bevara varumärket.

Det är man är så stolt över.

Maud Olofssons eget varumärke fick en gång en törn när det avslöjades att det inte var hon själva som chattade med Aftonbladets läsare. Utan en pressekreterare.

Lurade kände sig läsarna, och osäkra: när höll näringsministerns i pennan och när gjorde hon det inte?

Den politiska adelns framväxt har inneburit en lång rad förändringar av politiken, men det här är en av de mer humoristiska.

De politiska profilerna skapas i ett lagarbete, och när dessa människor sedan skiljs åt kan det verka som om de har klonat sig. De låter likadant, fast på varsitt håll.

Som om SAAB skulle konkursa (förlora ett val) och återuppstå som två nya företag (ett på en ledarsida, ett på en PR-firma).

Vi kan ta Peter Akinder som exempel. Förut var han Göran Perssons talskrivare, nu har han befordrats till politisk chefredaktör på Östran i Småland.

Detta föranledde herr Akinder att författa ett manifest, fyllt av de studsiga, högtidliga satser med hög densitet han är känd för. Men när jag läser det hör jag bara Göran Perssons röst klinga i mina öron.

Först en klassisk figur som uppvärmning:

»Socialdemokratins enkla men stora uppgift är att se till att resurserna växer så mycket som möjligt och därefter fördelas så jämlikt som möjligt.«

Sedan en till, fast snärtigare, för att få upp farten:

»Här har vi aldrig tvekat.

Här kommer vi heller aldrig att tveka.«

Därefter konstpaus, det ska höras hur man andas ut allvaret i detta. Och sedan från talarstolen pränta in behovet av rörelsen som ska mötas, även om det inte längre är på gatorna och torgen.

»Vi ses i spalterna!«

Det är varumärket Göran Persson – den stora retorikern – som lever ett nytt liv i Kalmar.

Hela kloningen kan ni studera här.

Kommentera