Etiskt företagande – finns det?

Agenda PR avslutar nu sitt seminarium med rubrikens fråga som tema. Men frågan är underlig: Allt företagande följer såklart någon etik – frågan är hur den ser ut.

Seminariet inleddes med att vi fick höra socialantropologen Brian Palmer påstå att Reinfeldt sitter vid makten tack vare stöd från Bonnier-ägda media (och tackade för hjälpen genom att sänka reklamskatten, antyder Dagens Media).

Dessutom avslöjade Palmer att han anlänt till ön tillsammans med Karl Rove i helikopter, och erkände att det sannolikt inte var helt klimatsmart.

Skojigast var nog den aningen förvirrade diskussion som uppstod kring huruvida båt är bättre än flyg till Gotland ur klimathänseende (omskrivet på annan blogg): Hur räknas de bilar som står i lastutrymmet? De måste ju över ändå!

Ju fler som väljer bort båtarna, desto sämre blir beläggningen, och desto högre bli utsläppen per passagerare! Det är inte lätt att vara medveten konsument…

Ekonomen i mig, känner ett behov av att skjuta in följande: Sätt pris på miljön med koldioxidskatter och utsläppsrätter, så kan företag vinstmaximera och ta miljöhänsyn samtidigt – och konsumenterna slipper fundera hur man räknar ut utsläppen per passagerare i en båt som hyser bilar…

Kommentera