Moderaterna bloggar loss

Moderaterna presenterade sina nya planer för nya medier inför valen 2009 och 2010 i Frihetens vinkällare. De tror mycket på bloggosfären visar det sig. Så mycket att bloggarna nu får en egen pressekreterare.Per Schlingmann tror till och med att bloggarna och andra nya medier kommer bli lika viktiga 2009/2010 som de är just nu i USA. Schlingmann pratade lyriskt om sin studieresa till New Hampshire, och bloggarna där som citeras av CNN och New York Times. Inspirerad av detta utökas nu moderaternas avdelning för nya medier till fyra personer, lika stor som pressavdelningen vikt för analoga medier.

Jag är verkligen ingen expert, så kommentera och rätta mig gärna, men är inte grejen med bloggare i USA att de lockat nya väljargrupper och opinionsbildare, som inte tidigare deltagit? Motsvarande personer i Sverige röstar ju redan. Och om det nu är så bra, varför bloggar inte Schlingmann själv?

Dock, att moderaterna väljer att definiera bloggare som vilka journalister som helst är vi på almedalsbloggen givetvis mycket glada för. Mer sånt!

Comments

  1. Det är kanon att moderaterna bloggar loss…
    En del av oss aktiva moderater har ju hållit på perifert ett tag nu. Alla är verkligen inte overens i alla frågor precis – Hint FRA-lagen.

    Men för övrigt så är det klart att alla bloggare har betydelse. Når en enskild bloggare 1000-talet läsare per dag så måste vem som helst förstå att det gör skillnad. Ett arrangerat torgmöte når kanske 25 personer under en kort stund och då är 2/3 av publiken ditkommenderad och tillhör partiet…

    Att bloggare och journalister ska betraktas som en del av media i stället för två tycker jag är en självklarhet. Kanske att media också tycker det efter det senaste draget i etern. Vi hjälps åt helt enkelt…

    Bra.

Trackbacks

  1. [...] Schlingmann och Pär Henriksson berättade om moderaternas nya kommunikationsstrategi. Den är framsynt i denna brytningstid, där man jämställer bloggosfären med media. Bloggarna [...]

Kommentera