Kommentar: Dagens Opinions tankevurpa är historielös

I en krönika om Almedalsveckan skriver Dagens Opinions ansvarige utgivare Rolf van den Brink om veckans utveckling, från den mytomspunna (och, har det visat sig, ofta felaktigt återgivna) bilden av hur allting startade med tal av Olof Palme från ett vagnsflak – till det van den Brink i dag kallar ”geschäft”.

Ett exempel på det senare sägs vara att sajten Makthavare.se lät de som var väldigt angelägna att ta av den så populära listan över Almedalens hetaste mingel, göra det mot betalning – innan listan i sin helhet publicerades för alla några dagar senare. Detta sägs alltså vara ”smågnidet geschäft” och att ”maxa sina affärer”.

Men Rolf van den Brink går ett steg längre och ger en väldigt missvisande bild av Makthavare.se’s historia och affärsmodell. Han hävdar att sajtens ursprungliga tanke var ”att driva en ideell gratisnättidning som ett kooperativ”. Faktum är att Makthavare.se alltid har kämpat hårt för att dra in pengar och på så sätt kunna betala resor och boende för sina skribenter, precis som många jämförbara medier.

Från början tog vi in annonser, och vi var i princip ensamma med det innan de stora drakarna tog efter och drog in med stora redaktioner, egna scener och arrangemang – och i vissa fall särskilda editioner av sina tidningar. Vi har även testat att låta några av våra skribenter erbjuda Almedalsarrangörer bevakning mot betalning; i ett särskilt format – annonsmärkt – så skrev vi om seminarier och andra arrangemang som sannolikt annars inte hade fått någon större uppmärksamhet.

Även då anklagades vi för geschäft och att inte hålla rågången mellan reklam och journalistik. I dag höjer knappast någon på ögonbrynen över ”native advertising” och till redaktionellt material maskerade ”tester” och annat sponsrat innehåll i tidningar.

Och nu har alltså Makthavare.se tagit steget att lägga material bakom betalvägg. Ett grepp som 2022 snarare är regel än undantag på svenska kommersiella nyhetssajter.

Rolf van den Brink har en affärsmodell där prenumerationer på nyhetsbrevet Veckans Brief gör det möjligt att ha materialet på Dagens Opinion öppet. Det är egentligen bara en variant av samma sak. Det gör varken det ena eller det andra till geschäft, utan handlar bara om att hitta intäktskällor för att finansiera journalistik.

God journalistik kväver finansiering, det förstår både vi, Rolf van den Brink och många med oss. Och det är helt i sin ordning.

Jessica Schedvin, chefredaktör för makthavare.se