Årets Almedalsdrink: Recension och innovation

Härom veckan ställdes det till med stort kalas för att uppmärksamma Almedalsveckans femtioårsdag. På Handelshögskolan i Stockholm samlades såväl veteraner som nyfikna nykomlingar för att dels få veta mer om antologin Almedalen – makt, magi och möten (red. Lena Lid Falkman), dels för att visa sina Almedalskunskaper i Makthavaröls klassiska Almedalsquiz. Som om inte det vore nog fick besökarna även provsmaka årets upplaga av Almedalsdrinken, ett initiativ från bland annat IOGT-NTO och UNF. 2018 års smaksättare är ingefära, svart te, fläder och päron. Givetvis hade Makthavares testpanel bestämda åsikter.

”Väldigt bra drink. Lagom mycket ingefära. Inte för söt, inte för syrlig och inte för läskig.”

- Stina Morian, grundare av Makthavare.se

”Drinken är god, men inte mer än så. Den befinner sig i mittskiktet av Almedalsdrinken, och i toppen ligger Almedalsdrinken med gurka. Den var legendarisk.

- Jessica Schedvin, chefredaktör Makthavare.se

”För söt. Den behöver antingen brytas av med beska, kanske tonic, eller med syra, kanske med mer lime än päron.”

- Magnus Ljungkvist, grundare av Makthavare.se

”En bra drink! Först kommer smaken av teet, därefter styrkan från ingefäran. Mycket, mycket bättre än tidigare års Almedalsdrinkar!”

- Henry, tonåring och Almedalsdrinksproffs

Makthavare.se fick även byta några ord med UNF:s förbundsordförande Isabelle Benfalk som presenterade en stor nyhet.

”Det här är sjunde året vi kör med Almedalsdrinken och vi vill uppdatera drinken utan att reparera oss. Därför lanserar vi Almedalsdrinken på flaska i år för att öka tillgängligheten. Det är ju lättare att ha en flaska i handen än en plastmugg när man går runt på Visbys gator. Vad gäller smaken ville vi inte hamna i ciderfacket och det tycker jag vi har lyckats med genom teet och ingefäran som är ganska distinkta.”

Almedalsdrinken kommer gå att köpa i Soberian (Kilgränd 1). Liksom tidigare år kan man boka det mobila drinkteamet till sitt evenemang via hemsidan www.almedalsdrinken.se.