Under tisdagskvällen lanserade bryggeriet Carlsberg en alternativ Almedalsdrink, i konkurrens till IOGT-NTO-rörelsens initiativ om alkoholfria alternativ under Almedalsveckan. Därmed riskerar de även att begå varumärkesintrång.
Det var under tisdagen som Carlsberg lanserade den alkoholfria drinken i samarbete med Surfers i Visby. Sedan fortsatte de att diskutera under hashtaggen #Almedalsdrinken.
Årets alkoholfria öldrink i #Almedalen är Carlsberg #Basilikablomster! Skapad av @SurfersVisby http://t.co/x1UiBh5UZZ pic.twitter.com/pu0v6SCVoB
— Carlsberg Sverige AB (@CarlsbergSWE) 26 maj 2015
Förra året gjorde Summer saffron succé i #Almedalen. Snart avslöjar vi #almedalsdrinken 2015!#alkoholfritt #carlsberg pic.twitter.com/7lzfCy0ZEs
— Carlsberg Sverige AB (@CarlsbergSWE) 21 maj 2015
Reaktionerna var snabba.
.@CarlsbergSWE faktum etkvarstår fortfarande att ni marknadsför er produkt som #almedalsdrinken . Vilket är missvisande för konsument.
— IOGT-NTO (@IOGTNTO) 26 maj 2015
@CarlsbergSWE lågt av er att marknadsföra era koncept genom #almedalsdrinken som ideella organisationer skapat utan kommersiella intressen.
— IOGT-NTO (@IOGTNTO) 26 maj 2015
.@CarlsbergSWE För ni har väl inte missat att @Almedalsdrinken är varumärkesskyddad ?
— IOGT-NTO (@IOGTNTO) 26 maj 2015
Men vilken PR-byrå jobbar med @CarlsbergSWE? #almedalsdrinken https://t.co/moU83uZeuq
— num3rato (@num3rato) 26 maj 2015
Syftet med lanseringen är enligt Carlsberg att öppna för många alkoholfria förslag i Almedalen. Dock har IOGT-NTO tillsammans med bland annat KRIS och UNF fört detta initiativ sedan 2012 och har även registrerat drinken som ett varumärke. Alkoholfria alternativ är välkommet, men det ska ske på rätt grunder. Vi hoppas att de hittar en gemensam arena för fler alkoholfria alternativ i Almedalen! Det håller även Carlsberg med om.
#almedalen #almedalsdrinken #alkoholfritt #carlsbergsverige @IOGTNTO pic.twitter.com/S8lOfs2ouN
— Carlsberg Sverige AB (@CarlsbergSWE) 26 maj 2015
Vi låter Teresia Olsson sammanfatta tisdagens diskussioner.
#almedalsdrinken trendar. Man ska aldrig försöka stjäla varumärken från folkrörelser. Folkrörelselobbyism <3
— Teresia Olsson (@TeresiaOlsson) 26 maj 2015