C annonserar i anslutning till Youtube-sökningar på Moderaterna

Uppdaterad 10 september 17.04
———————————————————————————-

Igår uppmärksammades att Socialdemokraterna köpt annonsering på Google för sökningar på andra partier som ställer upp i riksdagsvalet. Såvitt vi erfar var bloggaren Jesper Åström den förste att uppmärksamma detta nya tilltag i valrörelsen (creddas den som creddas bör).

Åström uppmärksammade också att Socialdemokraterna då de köpt annonseringen gjort blundern att koppla ihop de andra partiernas namn med egna slogans, så att det vid sökningar på exempelvis Kristdemokraterna och Centerpartiet stod ”Kristdemokraterna – Nu är det dags för förändring” respektive ”Centerpartiet – för fler jobb, bättre skola och välfärd”:

Bild: jesperastrom.se

Bild: jesperastrom.se

Bild: jesperastrom.se

Bild: jesperastrom.se

Missen att tillskriva motståndarnas politik positiva effekter såsom ”Fler jobb, bättre skola och välfärd” har nu åtgärdats av Socialdemokraterna. Istället står det nu i deras annonser att länken leder till Socialdemokraterna, ihop med texten ”Regeringen har misslyckats. Rösta på S! Läs mer!”.

Socialdemokraternas listiga annonsering har inte varit populär bland de ”drabbade” partierna. Moderaternas kommunikationschef Per Nilsson säger till Expressen:
- Tyvärr är jag inte överraskad. Socialdemokraterna lyfter inte i opinionen och börjar känna sig rejält pressade. Då höjer de tonläget, skruvar upp svartmålningen och tar till fulknep som detta. På sikt skadar det förtroendet för partiet.” Moderaterna och Centerpartiet har nu båda ”kontrat” med att köpa egna annonser, dock enbart för sökningar på de egna partierna och inte för sökningar på Socialdemokraterna. Det hade kanske varit smart, men blir naturligtvis svårt när Moderaterna dömt ut taktiken som ”fulknep”.

Centerpartiet

Fulknep eller ej, tekniken utvecklas och med den utvecklas ofrånkomligen även sätten att kommunicera. Den här gången blev Socialdemokraterna först i Sverige med att ta tillvara en ny möjlighet att nå ut till väljarna. För en krass betraktare ligger det nära till hands att misstänka att Moderaternas bitterhet nog handlar om det snarare än att de egentligen har något emot annonssättet som sådant.

Makthavare kan ikväll avslöja att Socialdemokraternas annonseringsstrategi att utnyttja sökningar på motståndarpartierna inte begränsar sig till endast Google. Också på Youtube annonserar Socialdemokraterna i anslutning till material kopplat till de politiska rivalerna, som nedan i en film om Fi:s politik.

Socialdemokraterna - fi

 

De är dessutom inte ensamma. Utöver Socialdemokraterna annonserar även deras allierade LO i anslutning till politiska motståndares material, som synes i listan över sökträffar vid sökningar på Moderaterna nedan. Även en träff för Centerpartiet i Stockholms läns valfilm syns i listan. Enligt Centerpartiet har de emellertid inte köpt annonsering i anslutning till sökningar på Moderaterna, utan i anslutning till sökningar relaterade till politik. Att annonseringen ”drabbar” Moderaterna är således enligt dem inget som från början varit avsikten.

Socialdemokraterna - Youtube