Ingen efterfrågan på alkoholfritt på Donners

Alkoholstören med Samuel Somo, kommunikatör och Johnny Foglander, presssekreterare, IOGT-NTO

Alkoholstören med Samuel Somo, kommunikatör och Johnny Foglander, pressekreterare, IOGT-NTO

Jag har varit på plats i Almedalen i fyra år och tycker att ryktet om att hela evenemanget är roséindränkt är överdrivet. Samtidigt är det ett faktum att roséminglen är många och att Almedalsdeltagarna har en liberalare inställning till alkohol än svensken i allmänhet.

I år bestämde jag mig för att testa alkoholfritt hela veckan. Började när jag anlände på söndageftermiddagen och gick till mediaelitens Mekka, Donners. Där kunde man få Sprite eller Cola, vilket inte är så imponerande. ”Vi har testat alkoholfritt, men ingen ville ha det” säger barpersonalen.

Nu har jag hunnit igenom några mingel och restaurangbesök och konstaterar att det är tråkigare att köra alkoholfritt, inte på grund av avsaknaden av alkohol utan på grund av att utbudet är så dåligt.

Jag träffade Anna Carlstedt, ordförande på IOGT-NTO för att få lite fakta. Hon tog med mig till Wallers som serverade den supergoda Almedalsdrinken.

Anna menade att för fem sex år sen var alkoholen definitivt ett problem i Almedalen, då serverades det rosé dygnet runt. IOGT-NTO startade därför ett vattenhål, ett alkoholfritt mingel som blev superpopulärt. Sen följde några år med liknande aktiviteter med olika samarbetspartners som polisen och vårdförbundet. Länsstyrelsen skärpte också tillsynen och nu till vår träff kom Anna direkt från ett mingel hos Systembolaget som i år körde alkoholfritt.

IOGT-NTO har idag 30 000 medlemmar och växer med 4 000 medlemmar om året. Ungdomar alkoholdebuterar allt senare. Varannan niondeklassare har inte druckit alkohol, och så bra har det inte varit sen 70-talet.

Men det finns mycket att göra fortfarande. Sverige har totalförbud på TV-sänd alkoholreklam, vilket alkoholproducenterna kringgår genom att sända via England. Nu har Konsumentverket tagit tag i denna fråga och driver den.

Helst skulle förstås Anna vilja se totalförbud mot alkoholreklam. Och IOGT-NTO driver kampanjen ”Stör ej”, som även finns på plats i Almedalen i form av den mycket störande jättefisken alkoholstören, som säkrast syns i närheten av alkoholfrämjande seminarier och mingel.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO skålar i goda Almedalsdrinken

Anna Carlstedt, ordförande     IOGT-NTO skålar i goda Almedalsdrinken