De är störst i Almedalen

Västsvenska Arenan är Almedalens största aktör. Sen tre år tillbaka samarbetar fem västsvenska aktörer om ett gemensamt program med över 50 seminarier. Kostnaden är totalt 1 Mkr. ”Väl investerade pengar” säger Johan Trouvé, VD på Västsvenska Handelskammaren som är en av aktörerna. De 4 Mdr som nu satsas på E20 är ett direkt resultat av framgångsrikt lobbyarbete, i framförallt Almedalen, menar han.

Men de relationer man byggt upp med ministrar och ministerkandidater är minst lika viktigt. Handelskammaren har tack vare långsiktigt Almedalsarbete goda relationer med de flesta ministrar som gärna besöker regionen och diskuterar och driver frågor. Jag var själv på ett seminarium om infrastruktur där Anders Ygeman, ordförande i Trafikutskottet lovad att komma till Göteborg och hjälpa till i kampanjarbetet för vägtullar.

”Vad står nu på agendan?” frågar jag Johan som då lyfter det faktum att nästan alla myndigheter ligger i Stockholm. Bara fyra finns i Göteborg och tre i Malmö. ”Det går inte att skylla på att inte kompetensen finns.” säger Johan som menar att Stockholm favoriseras.

Västsvenska Arenan använder många av seminarierna till att berätta om framgångsexempel som marknadsföring för en attraktiv region. Ett exempel är textilklustret ”Textil Fashion Center” i Borås. Textilindustrin är en doldis som exporterar för 20 Mdr kronor, vilket är mer än järn, musik och vodka tillsammans. Svensk forskning har tagit fram textil som låter, ändrar färg eller kan användas inom framtidens kirurgi. Utmaningen är att ta forskningen steget vidare till kommersiellt användande.

Hur står sig Västsverige i konkurrens med Stockholm och Malmö om tio år undrar jag. Då har vi gjort samma resa som Malmö klarat av säger Johan, lämnat allt tjafs bakom oss. Vi har en högre attraktionskraft än idag och är ännu mer framgångsrika inom områden som textil och Life Science.

Finns Västsvenska Arenan i Almedalen då undrar jag? Vi utvärderar satsningen varje år säger Johan och jag kan inte svara för de andra parterna, men Handelskammaren har en långsiktig strategi för att finnas på plats.