IQ genomförde i anslutning till Makthavares och Intellecta Corporates Almedalsanmälan en undersökning av Almedalsbesökarnas attityder till alkohol. Undersökning är nu klar, och resultatet indikerar att det finns stora skillnader mellan allmänhetens och Almedalsbesökarnas attityder till alkohol.
I skrivande stund har 2945 personer anmält att de kommer till Almedalen genom Makthavares och Intellecta Corporates Almedalsanmälan. Utöver att koppla ihop Almedalsanmälan med sitt konto på Facebook, Twitter och/eller LinkedIn fick de som anmälde sig anonymt besvara fem frågor från IQ.
IQ har nu baserat på de 1626 personer som anmälde sig mellan 23 maj – 19 juni tagit fram statistik över Almedalsbesökarnas attityder till alkohol. Av denna framgår att de som besöker Almedalen överlag har en klart liberalare inställning till alkohol och alkoholkonsumtion än den svenska befolkningen i stort.
En majoritet av svenskarna, 53 procent, anser att det är fel att ”på arbetstid skåla i mousserande vin när det går bra på jobbet”. Bland de som anmält att de kommer till Almedalen genom Almedalsanmälan tycker bara en knapp tredjedel, 31 procent, att det är fel att fira framgångar med mousserande vin på arbetstid. Drygt 40 procent av Almedalsbesökarna anser att detta är helt okej, mot 25 procent av allmänheten.
Också när det gäller att bli berusad under middagar eller privata fester är Almedalsbesökarna betydligt mer positivt inställda än övriga befolkningen.
Den enda frågan på vilken de som anmält att de kommer till Almedalen delar allmänhetens uppfattning, och till och med har en något mer restriktiv inställning än övriga svenskar, är frågan om huruvida det är rätt eller fel att dricka ett glas öl eller vin när man är gravid. 82 procent av svenskarna anser att detta är fel. Motsvarande siffra för de som besöker Almedalen är 87 procent.
Det ska påpekas att man inledningsvis bör vara försiktig med att dra några säkra slutsatser av de här siffrorna. Detta då undersökningen av allmänhetens respektive Almedalsbesökarnas attityder till alkohol är gjorda med radikalt olika urvalsmetoder. Undersökningen av allmänhetens attityder är gjord av Novus via telefonintervjuer av 2 000 personer vilka utgör ett representativt urval av svenska befolkningen. De som anmält sig via Makthavares och Intellectas Almedalsanmälan har själva tagit initiativ till detta, och det finns inga garantier för att de 1 600 personer som ingår i IQ:s underlag är representativa för de 25 000 personer som beräknas besöka årets Almedalsvecka.
Nedan redovisas de fyra frågor som ställts om människors attityd till alkohol i olika situationer.
Vad anser du är rätt eller fel i följande situationer?
1. Att på arbetstid skåla i mousserande vin när det går bra på jobbet?
Allmänhet Almedalsbesökare
Helt fel 36% 14%
Mer fel än rätt 17% 17%
Varken eller 20% 23%
Mer rätt än fel 15% 25%
Helt rätt 10% 19%
Vet ej 2% 1%
2. Att bli berusad när man äter middag på restaurang
Allmänhet Almedalsbesökare
Helt fel 42% 23%
Mer fel än rätt 31% 33%
Varken eller 20% 32%
Mer rätt än fel 4% 8%
Helt rätt 2% 4%
Vet ej 1% 1%
3. Att någon gång emellanåt bli berusad på privata fester?
Allmänhet Almedalsbesökare
Helt fel 13% 4%
Mer fel än rätt 15% 14%
Varken eller 30% 36%
Mer rätt än fel 26% 25%
Helt rätt 16% 20%
Vet ej 1% 1%
4. Att dricka något glas vin eller öl när man är gravid?
Allmänhet Almedalsbesökare
Helt fel 60% 62%
Mer fel än rätt 22% 25%
Varken eller 10% 9%
Mer rätt än fel 3% 2%
Helt rätt 1% 1%
Vet ej 4% 1%