Makthavare listar: Årets bästa valaffischer

Med tre veckor kvar till valet så har politiken fått en större plats i allas medvetande och synfält. Det sistnämnda bättras på av att det sedan igår natt är fritt fram att sätta upp politiska affischer i Stockholm. Hur lyckade är då dessa affischer och vilka är bäst? Listan nedan ger er ett definitivt svar.

10. Kristdemokraterna

Jag kan inte låta bli att tycka att det är lite osmakligt att kd så tydligt anspelar på Lars Adaktussons förflutna som journalist. Att slänga in ordet ”agenda” på valaffischen känns som en påminnelse om att denna man, som så tydligt är politiskt färgad, under lång tid ledde ett av Sveriges viktigaste opinionsbildande program. Om man helt krasst kollar opinionsläget just nu, så har dock eventuell effekt av denna insider helt försvunnit.

KD

9. Sverigedemokraterna

Det är mörka och olycksbådande affischer som sd valt att sätta upp. De kallar sig ”det EU-kritiska partiet” och säger sig vara emot ”eu-tiggeri i Sverige”. Det är dock intressant att inte ens när de försöker vara så tuffa kan de låta bli att bli lite töntiga ändå. Vad vill de egentligen säga när de låter toppnamnet Kristina Winberg stå på en stapel papper för att bli lika lång som Jimmie Åkesson eller andra toppnamnet Peter Lundgren. Är det roligt? Inte särskilt. Är det sexistiskt? Nästan helt säkert.

SD

8. Socialdemokraterna

Blekrosa affischer med slogans som ”Tycker du att jobben är viktiga? Då är EU-valet viktigt” och en obekvämt poserande Marita Ulvskog. Resultatet är blekt och opersonligt och tycks vara mer ett produkt från en pr-byrås skissbord än från ett parti som kallar sig en folkrörelse.

s1

7. Miljöpartiet

Miljöpartiet tycks vilja lansera sin politik som varmare. Än vad, undrar man då? Tydligen varmare än de kalla vindar som blåser i Europa, men inte lika varm som den globala uppvärmningen. Att dessutom Peter Eriksson, som ju för alltid kommer vara känd som ”språkröret som var med när Wetterstrand inte hade tid”, är deras toppnamn gör inte direkt kampanjen mer relevant. Resultatet är som mest ljummet.

MP

6. Vänsterpartiet

Kortfattat och nedtonat men väldigt rött. I den här listan hamnar de snarare i mitten än längst ut på kanten.

Vänsterpartiet-är-inte-till-salu-annan2

5. Centerpartiet

Centerpartiet gör helt vanliga valaffischer, där toppnamnen säger lagom klyschiga saker. Inget att bli vare sig särskilt upphetsad eller upprörd över.

b5f6f9151af74c1c105cb2d03d948cda

4. Piratpartiet

Piratpartiet har valt att göra samma sak som Centerpartiet, men har valt att säga tuffare saker om fildelning och sådant. De gör det dock mot en rätt snygg lila bakgrund, så helhetsintrycket blir något högre. Det känns dock lite tråkigt att just detta parti, som stått ut som något annat än de mer etablerade, så tydligt gör en valaffisch precis enligt politikerhandboken.

PP

3. Moderaterna

Moderaterna gör stilrena affischer som med sin utformning skapar en lust att se nästa. Det är ett smart drag att tydligt koppla EU-politiken till vad som faktiskt sker på hemmaplan. Frågan är om saker som ”polissamarbete” och ”frihandelsavtal” är sådana saker som lockar den stora massan av väljare.

M

2. Feministiskt Initiativ

Feministiskt Initiativ satsar hårt under parollen ”Sätt feministerna på plats”. Det är vågat att ha samma ordval som ett flashback-troll, men FI gör en ganska snygg ”reclaim the name” och jag tror att det kommer att uppskattas.

Det är, trots det lite trista rosa, en snygg kampanj med smart slogan som inte snubblar över helt i ordvitseri. En vinnare?

FI

1. Folkpartiet

Jag kan inte låta bli att gilla det här. Det är smart att utnyttja en av de ganska få populära representanterna som partiet har, och att dessutom beskriva henne som ”rätt tant för jobbet” speglar nog rätt väl hur många känner kring henne.

FP

Det är ju inte direkt skrämmande konkurrens hon har, Marit, men i jämförelse med de andra partiernas företrädare verkar hon ha lite humor. Bra jobbat!