Detta visar en studie som Dagens Opinion har gjort tillsammans med Netigate. Årets Almedalsvecka beräknas innehålla fler än 2 500 officiella arrangemang och minst 24 000 besökare. Av de deltagande organisationernas budget går mer än hälften till mat boende och lokaler.
I genomsnitt satsar organisationerna mellan 50 000 och 100 000 kr på att synas under veckan. Boendet skapar problem för många.
Boendet under Almedalsveckan är ett stort problem för många organisationer, då det blivit betydligt dyrare på senare år, säger Lars Lindberg, marknadschef på Netigate via ett pressmeddelande.
Rapporten kommer även fram till att nätverkandet är den största anledningen till varför man besöker Almedalsveckan. Partiledartalen är det som lockar mest och Stefan Löfvén är den person som flest vill skaka hand med. Det största farhågorna är risk för bråk, dåligt väder och trängsel.
Onsdag den 2 juli är den populäraste dagen att hålla arrangemang på, varpå tisdagen kommer på en andra plats. Sista söndagen är minst populär då bara 6 procent har något arrangemang.
Rapporten berättar även att 29 procent av de tillfrågade organisationerna skickar en till fem deltagare till Visby. 25 procent skickar fler än 20 personer till Almedalen och de som skickar flest är politiska partier.
Dagens Opinion och Netigate spår att de mest tongivande under årets Almedalsveckan kommer bli Socialdemokraterna, följt av Moderaterna och Sverigedemokraterna. Även Svenskt Näringsliv, LO och Lärarförbundet kommer synas och påverka mycket.
Här kan du läsa rapporten i sin helhet.