S EU-valsstrategi: mobilisera sofflocksväljarna

Bild
Bild från presentationen av S valplan

Bild från presentationen av S valplan

Tidigare idag presenterade Socialdemokraterna sin valplan för Europaparlamentsvalet senare i vår. Socialdemokraterna hoppas kunna vända den negativa trend partiet hittills uppvisat i Europaparlamentsvalen genom att mobilisera S-väljare som normalt väljer sofflocket framför valurnan när det är EP-val.

Cirka hälften av de som röstar på Socialdemokraterna i riksdagsval brukar normalt avstå från att rösta i EP-valen. Dessa väljare har Socialdemokraterna identifierat som kvinnor i större utsträckning än män, något äldre än genomsnittsväljaren, framförallt medelinkomsttagare och tillhörande LO-kollektivet i högre grad än TCO och SACO.

Socialdemokraternas kampanj kommer i hög grad prioritera att uppmärksamma nämnda grupp väljare på att EU och Europas utveckling påverkar dem. För att nå dessa och andra väljare tänker partiet köpa reklam för 20 miljoner kronor och samtala med 500 000 väljare via dörrknackning, telefonsamtal, sociala medier och kandidatturnéer.

Socialdemokraternas tre högst prioriterade frågor blir jobbtillväxt, ordning och reda på arbetsmarknaden samt ansvarsfull klimat- och miljöpolitik.