Årets samhällsbyggarinitiativ: Bee Urban

bild-Bee-Urban

Företaget Bee Urban, som upplåter fadderskap av bikupor till företag i storstadsmiljö, tilldelades igår utmärkelsen Årets samhällsbyggarinitiativ. Bakom priset står kommunikationsbyrån Prime och utdelningen skedde på veckans sista rosèmingel. Utmärkelsen syftar till att belöna initiativ som bäst visar på organisations ambition att i sin verksamhet på ett nyskapande sätt förena samhälls- och affärsidéer för att på så sätt bidra positivt till samhällets utveckling.

Tävlingen om utmärkelsen Årets Samhällsinitiativ utlystes i början av Almedalsveckan. Vem som helst hade möjlighet nominera bidrag genom ett inlägg märkt med hashtaggen #samhällsbyggare på Twitter. Totalt nominerades 17 organisationer, däribland Volontärbyrån, Skjutsgruppen, Berättarministeriet och Bee Urban. Vinnaren valdes ut av en jury bestående av Margret Atladottir från Aftonbladet, Biörn Riese från Mannheimer Swartling, Henrik Svanqvist från Skanska och Carl-Fredrik Jaensson från Prime.

- Starka samhällsidéer är ofta också bra affärsidéer och detta inser fler och fler. För alla oss som står med ena benet i näringslivet och andra i politiken eller samhällsdebatten finns ett ansvar att påminna om att det finns ett gemensamt intresse att samhället utvecklas till det bättre, säger Carl Fredrik Jaensson, parter på Prime och ordförande i juryn.

Vinnaren Bee Urban har tagit fasta på att var tredje tugga av vad vi äter är beroende av honungsbin och bibestånden är hotade såväl globalt som lokalt.  Bee Urban säljer bikupor inklusive skötsel till företag, som på så sätt kan vara med och bidra till lösningen på den globala pollineringskrisen. Honungen som bildas som biprodukt ges också till företagen, vilket bidrar till att skapa ett engagemang i frågan bland medarbetarna. Ett fantastiskt exempel på kombinerad affärs- och samhällsnytta tyckte juryn för Årets samhällsbyggarinitiativ.

- Det klart att vi som försöker påverka genom att vara aktiebolagsaktivister blir glada av en sådan här utmärkelse. Alla vinner på att göra rätt val och fler inser att det är först när man kan kombinera ekonomisk och ekologisk vinst som man kan snacka riktig lönsamhet, säger Karolina Lisslö, styrelseordförande för Bee Urban.