Det civila samhället dominerar Almedalsveckan

Infograf över årets Almedalsarrangemang Det finns en bild av Almedalsveckan som en rosévinsflödande firmafest för PR-konsulter och toppolitiker. Makthavare skrev tidigare i veckan om hur den svenska kvällspressen enligt Alice Stenströms C-uppsats i medie- och kommunikationsvetenskap skapar en myt om Almedalen för att motivera sin egen stora omfattande närvaro.

Så ser emellertid inte verkligheten ut, åtminstone inte längre. Sektor3, tankesmedjan för det civila samhället, har analyserat hur Almedalsarrangemangen fördelas mellan näringsliv, offentlig sektor och civilsamhälle. Av de tre sektorerna är civilsamhället den klart dominerande aktören i Almedalen 2013. Av de 2204 evenemang som står med i det tryckta programmet anordnas 1142 av föreningar, stiftelser kooperativ eller andra delar av det civila samhället. Det är fler evenemang än vad näringslivet och den offentliga sektorn anordnar tillsammans.

Företag inom PR, kommunikation och opinionsmätning arrangerar sammanlagt bara 29 evenemang i eget namn under hela veckan, enligt Sektor3:s undersökning.
- Bilden är tydlig, PR-byråerna är små spelare i myllret av aktivitet i Almedalen, säger Gustav Edman, kommunikationschef på Sektor3. Vi som besöker Almedalen kommer även i år att spendera tid på mingel med ett glas i handen. Men det kommer inte framförallt handla om rosévin hos PR-byråerna, utan om Almedalsdrinkar hos ideella organisationer, avslutar han.