Att partier tar hjälp av musikartister för att uppmärksamma sina kampanjer har vi redan sett en hel del av i valrörelsen. Men även enskilda politiker använder sig av det greppet i sina personvalskampanjer.
[[Evin Cetin]] – s-riksdagskandidat från Södertälje – anlitar återigen hiphoparna i Medina samt kallar in förstärkning från Vanessa Liftig i kampanjlåten ”För Den Du E”:
Cetins kampanj tar sin utgångspunkt i hennes egna erfarenheter av att växa upp med föräldrar som hade ont om pengar, till exempel till nya skor.
Även den socialdemokratiske riksdagskandidaten [[Serkan Köse]] från Fittja får tung musikalisk uppbackning i sin kampanj. Ingen mindre än [[Dogge Doggelito]] har skrivit kampanjlåten ”Det räcker nu”, som handlar om barnfattigdom, ungdomsarbetslöshet och diskriminering. I videon ses Köse själv rappa med Doggelito:
- Typiska frågor för förorten som vi vill lyfta fram i valrörelsen, säger Serkan Köse till Aftonbladet.
På sin sajt skriver Köse att han vill vara en röst för de ungdomar som växer upp i fattigdom, som står utanför arbetsmarknaden och som utestängs från bostäder och utbildning. Han vill ta upp kampen för ”en helt ny integrationspolitik med fokus på jämlikhet och deltagande”.
* * *
Inte helt orealaterat till ovanstående så vill Makthavare.se gärna tipsa om [[Andres Lokko|Andres Lokkos]] sågning av partiledarnas Spotifylistor. Lokko konstaterar att ”avsändarens uppsåt mycket intressantare än själva musiken” samt att listorna ”närmar sig musik precis som man gjorde när man gick i högstadiet”; för att få tuffare kompisar eller som blandband till tjejen/killen man var lite hemligt kär i.