Recension: Så bra är årets valaffischer

Du har förmodligen inte kunnat undgå årets valaffischer som sitter uppe på väntade (och oväntade) ställen i hela landet. Men hur väl fick partierna till det egentligen? Här kommer domen från Makthavare.ses redaktion.

Vänsterpartiet

Vänsterpartiet

Ungefär lika spännande och nydanande som årets valrörelse har varit hittills är Vänsterpartiets valaffischer. Tycker (V) verkligen att landet ska räcka åt fler än de rikaste? SKRÄLL. En kul detalj är att partiet valt att låta den egna partiledaren utgöra en av nio urskiljbara personer på affischen som ska representera de “alla” Sverige ska räcka till. Känner Sjöstedt ofta att Sverige inte finns till för honom? Partiets andra affischer, med överstrukna ord som ersätts med viktiga vänsterfrågor, är betydligt mer intressanta. Skämt åsido: Vänstern håller hårt i den sossiga “alla ska med”-tonen som spetsas av att man uttryckligen målar ut “rika” som den roffande boven i dramat. Fotot signalerar gemenskap, enad front och en lätt krystad mångfald i strävan efter att understryka att verkligen ALLA ska med. Vi spår att valresultatet landar mellan sex och tio procent, bestående av en viss väljarflykt från (S).

Betyg: Två av fem vänsterklyschor – roligare kan ni!

Moderaterna

Moderaterna

I Moderaternas affischering är det tydligt vad de tycker att valet egentligen handlar om, nämligen valet mellan Stefan (eller Jimmie?) och Ulf samt valet mellan regeringsdugliga och de som är oförmögna att bilda sådan. Vad vi får om vi röstar på (M) framgår av affischen: en barsk karl som redan kavlat upp ärmarna för att ordna upp landet. Vilken politik som gäller? Nja, Moderaterna fokuserar hellre på frontfiguren. För Kristerssons skull får vi hoppas att den handlingskraftiga looken går hem i stugorna, för Moderaterna verkar inte vara rädda för att dumpa den partiledare som inte går hem hos folket.

Betyg: Tre av fem rekorderliga slipsar. Detta duger.

Miljöpartiet

Miljöpartiet

Miljöpartiet fick onekligen flow i sin valkampanj, som i år fokuserar på klimat. I tider av skogsbränder har miljöfrågan kommit upp på agendan och Miljöpartiets valaffischer har blivit högaktuella. De fokuserar på budskapet före partiets logotype, och det är tydligt att det är NU som gäller. Miljöpartiets valaffisch blev en fullträff och den kommer förmodligen att ha stort genomslag i valrörelsen. Och det ska Miljöpartiet tacka naturens krafter för.

Betyg: Fyra av fem brandflygplan.

Centerpartiet

Centerpartiet

Med gurun Annie Lööf i fokus har Centerpartiet i år framtidsoptimistiska affischer, vilket är välkommet i en tid av hårda politiska budskap och nästintill dystopiska framtidsvisioner. Centerpartiets omåttliga populära partiledare står i centrum och kommer med det lugnande budskapet om att vi ska gå framåt och att vi behöver mer medmänsklighet i politiken. Förvisso lite plattitydvarning, men vad gör väl det när Annie Lööf lovar att följa oss vägen fram och lösa alla våra problem?

Betyg: Tre av fem landsbygdstraktorer.

Kristdemokraterna

Kristdemokraterna

Om Vänsterpartiets affisch var något krystad i sin strävan att skildra mångfald gör (KD) tvärtom. Här är det -vitt-. Tre medelsvennar i varierade åldrar tittar på oss med dödsångest i blicken och förmedlar att partiet vill skydda oss från dödsfall i vårdkön, brist på äldreboenden och sexualbrott. Vi kan förvänta oss ett varnande tonfall från Busch Thor under valrörelsens sluttamp. Pluspoäng för rättframheten och dramatiken i kampanjen, men känns det hela inte lite väl… Neggigt?

Betyg: Två av fem skrämseltaktiker

Socialdemokraterna

Socialdemokraterna

Här var det klassiskt socialdemokrati. Med leende politiker känns ju denna kampanj lite gladare än de överlag deppiga bilderna i denna valrörelse. Här blandar Socialdemokraterna en gnutta vision med en stor skopa betong och resultatet blir vitt, rött och väldigt tydligt. Vi förstår vad Socialdemokraterna vill.

Betyg: Fyra av fem betongsossar.

Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna

Om föregående bild var klassisk tar Sverigedemokraterna de politiska valplakaten till en ny nivå. Här framgår ingenting av det som partiet vill, förutom att de verkar uppskatta en väl använd signatur i kommentarsfälten på Youtube. #SD2018 har vi sett förr, och vi måste säga att vi uppskattar nya grepp i det politiska rummet. Denna kan flyga högt.

Betyg: Fyra av fem chockade redaktionsmedlemmar.

Liberalerna

Liberalerna

Diskussionen kring skolpartiet Liberalerna har handlat om ifall man får säga ”mot” eller ”emot”, men vad gör det när vi ska närma istället för att fjärma, eller chatta eller fatta? Rim är roligt i den politiska debatten. Nästan lika roligt som budskapet ”Mer EU.”. Oavsett om vi ska kugga eller plugga, eller ha trygghetskris eller mer polis så vinner Liberalerna denna omgång. Här anar vi ingen avgång!

Betyg: Fem av fem vajande EU-flaggor.