Almedalens minst stressade PR-konsult

Simon Strand är PR-konsulten som direkt efter gymnasiet rekryterades till Prime. Idag driver han PR-byrån 500 tillsammans med Love Bonnier, skriver för Resumé och Nöjesguiden samt är rådgivare på Cohen+Co som sysslar med rekrytering och talangfrågor. Makthavare.se möter upp honom i Visby för att snacka om livet som PR-människa i Almedalen.

Hur är läget såhär på Almedalsveckans andra dag?

Det är bra! Jag har varit här i sex, sju gånger och det är en bekant och lite konstig känsla varje gång man kommer hit. Det är en väldig bubbla, det mest bubbliga sammanhanget man kan befinna sig i.

Vad har du för olika engagemang i Almedalen?

Den primära hatten jag har på mig är PR-konsult på 500, men jag blandar lite under veckan. Vi arrangerar ett par middagar där vi blandar folk från politik, näringsliv och media, sedan sitter jag i ett par olika paneler, skriver några krönikor och gör listan ‘Coolast i Almedalen’ för Nöjesguiden. Jag har också några olika möten. Mitt recept i år är egentligen en blandning av mina olika engagemang. Det blir ganska spritt.

Hur är livet som PR-geni i Almedalen?

Jag vet inte om jag är representativ för alla PR-konsulter men ingenstans träffar man ju folk med sådan frekvens som här. Det är både roligt på ett sätt men också ganska krävande. Jag tror inte riktigt människan är skapt för att ramla in i en ny människa var tredje meter eller varannan sekund. Om det är som för mig som känner ganska mycket folk här och har varit här mycket förut blir det en oerhörd intensitet när man träffar så mycket folk som man både känner och inte känner. Man blir ganska slut och måste verkligen anstränga sig för att palla.

Du kommer in på att det inte är ett helt enkelt liv att leva som PR-människa. Vilka är de vanligaste misstagen som folk som arbetar med PR gör här?

Det beror lite på vad man har för mål. Vissa är här för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Det har aldrig varit min ambition att maxa på det sättet. Jag tror man kan ha olika perspektiv på Almedalsveckan, två olika strategier. Den ena är att tjäna så mycket pengar som möjligt på plats, ha projekt under veckan och ha så många möten som möjligt för att generera fler affärer. Det andra är att ha ett mer avslappnat och långsiktigt förhållningssätt där Almedalen snarare är en arena för att bygga och vårda relationer. Jag tillhör den senare skolan. Det finns inget rätt eller fel, men jag tror inte att jag skulle orka vara här om man hade ett superinstrumentellt synsätt på att allt ska ha ett tydligt ekonomiskt syfte. Jag tycker det är skönt att driva runt lite och jag tror det kan finnas en mening i det också.

Det talas ofta om att Almedalen håller på att bli, eller redan har blivit, en eller för den delen flera branschveckor.

Ja, public affairs-vecka är kanske en bra beteckning. En vecka där alla olika aktörer är här och driver samhällsfrågor.

Många upplever att politiken får allt mindre plats. Är det så att politikerna misslyckas med sitt PR-arbete här, eller är det alla andra som tränger sig på och tar över?

Mer det senare, skulle jag säga. Jag tror att det är ett antal olika trender som samverkar i det där. Det händer ju mycket på företagsfronten, samhällsansvar och samhällsfrågor blir en mer naturlig, röd tråd i allt företagen gör vilket kanske inte var fallet på samma sätt för några år sedan. Det där gåri cykler också, företag jobbade säkert så för hundra år sedan också men nu har vi trätt in i något slags all time high när det kommer till kopplingen mellan affärer och samhällsfrågor i näringslivet. Det återspeglas i Almedalsveckan. Sedan är det klart att politikens storlek och resurser är konstanta medan näringslivet, som andel av BNP och antal sysselsatta, är mycket större. Det som har hänt är att från ett begränsat antal aktörer och funktioner i näringslivet på plats är det nu mer allmängiltigt och då blir proportionerna mellan näringslivet och politiken lite skeva.

Dina bästa tips till folk som handskas med PR-konsulter i Almedalen?

Jag tror väl att det finns roligare personer att umgås med här än den genomsnittlige PR-konsulten. Fast jag vet inte hur man ska svara på den frågan för folk är ju folk, oavsett vad man håller på med. Jag tycker väl att man ska försöka hålla sig till bra och roliga människor i Almedalen.

Vill du utveckla lite kring den gången du klädde ut dig till polis i Almedalen?

Det var nog 2013 när jag jobbade med ett lobbyprojekt. Det handlade om att evenemangsarrangörer som drev sin verksamhet i aktiebolagsform, till exempel en del fotbollsklubbar, däribland AIK som jag jobbade för, men också festivalarrangörer, fick betala för polisbevakning i samband med sina arrangemang. I AIK:s fall var det fem, åtta procent av deras omsättning, alltså ganska mycket pengar när man redan har pressade marginaler. För att uppmärksamma den frågan fick jag tag i en polisväst och delade ut polisnotor till folk under Almedalsveckan för att visa på att Almedalen också är ett arrangemang, precis som en fotbollsmatch, och då får skattebetalarna betala för poliserna. Sedan använde jag polisvästen också på kvällen, på Donners brunn. Då var det några andra gäster som inte tyckte om det och menade på att det var föregivande av allmän ställning. De gick till vakterna och sedan blev jag kvarhållen tills polisen kom. De sa: ‘Det här är nog inget brott, tror vi, men vi tar polisvästen.’

Var hittar man dig under veckan?

Jag pratar i Aftonbladets morgonstudio i panel tillsammans med Sara Skyttedal. Sedan pratar jag på ett seminarium om opinionsbildning och att aktörer mer och mer kommunicerar genom sina egna kanaler än genom massmedia. Mig hittar man annars på massa olika mingel, allt från Skandia och Prime till Swedbank, Aleris och Dagens Industri, och på diverse olika restauranger där jag anordnar och går på andras middagar. Sedan kommer jag sitta och skriva lite för Nöjesguiden också, fundera på vilka som är coolast i Almedalen.

Kan man få en preview på den listan?

Jag är fortfarande ett blankt papper när det kommer till detta. Det finns alldeles för många listor i Almedalen. Jag startade den här listan för att jag tänkte att det är den enda listan som egentligen behövs. Almedalen är världens minst coola plats så om det är något man ska uppmuntra här är det coola människor i Almedalen. Jag har inte kommit så långt i mitt tänkande kring det så har man några tips får man gärna höra av sig! I och med de torftiga förutsättningarna är det varje år en kamp att uppbåda tillräckligt många starka namn.