Så här blir du Hetast i Almedalen

Almedalsveckan närmar sig och redan i slutet av mars slog Westander upp dörrarna till sin frukostklubb. Panelen utgjordes av Kristoffer Housset, pr-konsult på Westander Politik och Opinion, och Makthavare.se:s egen chefredaktör Jessica Schedvin. Tillsammans med moderatorn Lisa Blomqvist redde de ut hur man går tillväga för att maxa sin Almedalsvecka. Vi har lyft ut de viktigaste tipsen att ha åtanke när du som såväl besökare som arrangör planerar din vecka.

Jessica och Kristoffer var överens om att det första man måste fråga sig är varför man ska närvara över huvud taget under veckan. Utan ett tydligt syfte blir veckan bara en förvisso trevlig men dyr teambuilding. Dessutom krävs att man vågar förändra sitt syfte med att delta, eftersom Almedalen liksom allt annat är föränderligt. Ett seminariekoncept som var klockrent förra sommaren kanske inte håller året därpå.

Många åker till rosornas stad med målet att påverka politiska beslut, men är det verkligen möjligt? Kristoffer menade att det visst är möjligt men att det kräver en viss attityd. Som Almedalsaktör kan man inte profilera sig som en kravmaskin utan bör snarare satsa på att vara en lösningsleverantör. Om du har för avsikt att påverka genom direktkontakt med de folkvalda är det av största vikt att boka upp dem i tid, för även om de vandrar fritt på Visbys gator är de alltid i färd med att ta sig till nästa punkt id eras fullspäckade schema. Jessica lyfte att något unikt med Almedalsveckan är att det finns utrymme för alla olika uttryckssätt. Du kan använda dig av nästan vilken metod som helst för att få ut just ditt budskap.

Om seminarier

Tänk utanför boxen och var uppseendeväckande när du sätter din rubrik, för rubriken är det som avgör mångas val av seminarier. Strunta i rubriker formulerade som frågor (men det visste vi i och för sig redan). Planera ditt seminariedeltagande. Om du har många som du vill gå på samtidigt, närvara på alla en liten stund för att sedan gå vidare. Om du däremot är genuint intresserad av ett seminarium och de andra deltagarna, kom gärna lite tidigare och stanna kvar en stund efteråt. Ta chansen att ställa den första publikfrågan för det sätter agendan för resten av seminariet. Överväg noga om du verkligen behöver filma ditt seminarium och vad syftet med en upptagning skulle vara.

Om paneler

En bra panel är hyfsat liten. Om du vill ha med många olika personer, testa att sätta ihop dem i flera små paneler som du varvar under seminariets gång. Tänk på könsfördelningen och åldersvariationen bland paneldeltagarna. Om du istället är ute efter att vara en del av en panel, hör av dig till de som var ansvariga för arrangemang inom din bransch förra året. Det kan funka att som organisation skicka ut listor över kollegor som lämpar sig för paneler men tänk på att hålla den listan kort.

Hur blir man Hetast i Almedalen?

Gör något som syns rent fysiskt. Välj ett angeläget ämne som engagerar för att nå genom bruset. Skrik inte om du inte har någonting att säga. Våga föra metadiskussionen om Almedalen och undersök innovativa seminarieformer som går utanför det klassiska panelupplägget. Kom ihåg att din idé inte nödvändigtvis är klappad och klar när ni sätter er på båten till Visby, utan var beredd att modifiera ditt koncept utifrån hur veckan förlöper.

Om ditt schema

Här finns två olika varianter. Om du har mycket att hinna med, se till att planera veckan dag för dag, timme för timme. Boka upp de du vill luncha eller ta ett möte med i god tid innan, för det är inte givet att du lyckas träffa folk spontant. Alternativet är att planera in luckor så att du har möjlighet att ändra ditt schema om något oväntat dyker upp. Kom ihåg att du inte behöver gå på allt som kan verka intressant. Välj ut de evenemang som tilltalar dig allra mest. Framför allt: Glöm inte att lägga in tid för sömn och vila, annars kommer du aldrig klara dig till slutet av veckan.

Går det att sälja tjänster och produkter i Almedalen?

Ja, om de är anpassade och Almedalspaketerade. Ett lysande exempel är Minifixar. Satsa mindre på att dela ut vatten och godis och mer på tjänster som folk behöver på plats som i längden stärker ert varumärke.

Om utvärdering

Fråga både de som besökte ditt arrangemang och dina kollegor hur de tyckte att det gick. Var öppen för kritik mot vad som inte fungerade. Hitta kvantifierbara mål att utvärdera efter och mät er publicitet. Var hellre nischad än generell.

Sist men inte minst levererade Jessica och Kristoffer svar på fyra snabba frågor.

Var ska man äta?

Jessica: Creperiet.

Kristoffer: Surfers.

Vilket mingel ska man gå på?

Jessica: Westanders och Öresundshuset.

Kristoffer: Westanders och det största minglet inom branschen du är verksam inom.

Vad har du på dig?

Jessica: En snygg långklänning.

Krstoffer: Något somrigt, till exempel en kortärmad skjorta.

Vad måste man ha med sig i väskan?

Jessica: Power bank, laddare och skavsårsplåster

Kristoffer: Solkräm.

Vad är ditt bästa mingeltips?

Jessica: Våga vara personlig.

Kristoffer: Mingla runt utan dina kollegor, då blir du mer social.

Här kan du se hela panelsamtalet.