Preem

Det borde du ha tänkt på under ditt seminarium

Det är tusentals seminariepunkter under Almedalsveckan. Det gäller att sticka ut lite för att synas. Att arrangera ett relativt bra och intressant seminarium är ingen större konst. Däremot är det svårt att nå perfektion. Vi har några tips på saker som kan vara bra att tänka på.

1. Ha färre i panelen
Många gör misstaget att gapa för mycket över det goda och bjuda in hur många paneldeltagare som helst. Vi förstår att det finns en enorm mängd spännande och viktiga människor som du vill ge utrymme till under ditt seminarium. Men det spelar faktiskt ingen större roll. Ett seminarium i Almedalen är (om det är långt) cirka 1 timme och 30 minuter. Om du har en panel med åtta deltagare kommer de ändå inte att hinna säga speciellt mycket. Bättre då att ha fyra av personerna och låta dem prata dubbelt så mycket. Kill your darlings helt enkelt.

2. Ha kortare seminarier

Det finns inget som är mer opeppande för panelen än när publiken reser sig för att gå mitt under seminariet. Men när konkurrensen är stor så är det viktigt att ditt seminarium är lätt att passa in i tidsschemat, som för alla oss som hänger i Almedalen är väldigt späckat. Med färre paneldeltagare kommer ni garanterat att hinna det ni vill ha sagt på 30-45 minuter istället för en lång timme eller ännu värre flera timmar.

3. Ha mingelseminarium

Alla som kommer till ett seminarium i Almedalen kan förutsättas vara intresserade av frågan seminariet handlar om. Därför är det listigt att utnyttja den potential som finns i besökarnas intresse. Stå inte bara och tala för dem. Tala med dem och låt dem tala med varandra. Kör ett mingelseminarium. Håll låda själv under halva seminariet och kör mingel under resten av tiden.

4. Ha inte en svengelsk rubrik

Nej, nej och åter nej. Det låter inte coolt att ha en rubrik för sitt seminarium som är till hälften på engelska och till hälften på svenska, använda engelska termer när det finns svenska. Är hela ditt seminarium på engelska? Då är det helt naturligt att ha en rubrik som också är på engelska. Är det på svenska? Låt bli att använda engelska i rubriken. Det ser inte bara dumt ut. Gör inte som Myndigheten för Ungdoms- och civilsamhällesfrågor som satte rubriken “Dumpa inte av gymnasiet – Dont´t drop out”.

5. Ha inte frågerubriker

Uppskattningsvis har hälften av alla seminarier i Almedalen frågerubriker, det vill säga rubriker i stil med “Hur gör man ett bra seminarium?”. Det är inte ens lite innovativt. Ha en kul rubrik istället. Dubbeltydighet är exempelvis väldigt effektivt. En av de roligaste seminarierubrikerna i år är Folktandvården Sveriges “Allt fler tänder på äldre”. Där finns mycket inspiration att hämta för den som är lite driftig.