Kampanjer som syns i Almedalen

Många företag, organisationer och PR-byråer kampanjar i Almedalen för att lyfta olika frågor. Allt från anställningsformer på arbetsmarknaden till stopp för narkotikaklassade läkemedel. Vi har tagit en närmare titt på några av de kampanjer som syns mycket i Almedalen.
 

JAG – Jämlikhet Assistans Gemenskap

JAG är en förening och ett assistanskooperativ som jobbar för att försvara rätten till assistans och personlig assistans för människor med funktionsnedsättning. I Almedalen syns de väl med sin rosa logotyp på svart bakgrund, med tygpåsar och flygblad. Eftersom vård och omsorg är det enskilt mest populära temat för Almedalens evenemang så är det logiskt att JAG har ett stort tält nere vid hamnplan och dessutom manifestationer och seminarier.
Rädda Barnen – #otyst
En kampanj för att uppmärksamma de barn som dör på Medelhavet på väg mot Europa. Kampanjen är främst baserad på sociala medier vilket är ett smart drag i Almedalen där det twittras och facebookas ivrigt från såväl journalister som opinionsbildare, PR-människor och politiker.
VISITA – Någon måste jobba när du är i Almedalen
Arbetsgivarorganisationen som gjorde sig känd genom kampanjen mot den så kallade dubbelstöten inför valet 2014. I Almedalen satsar de stort med gratisprylar och annat i sin kampanj ”Någon måste jobba när du är i Almedalen”. I kampanjen, som är till för att försvara visstidsanställningarna. Den del av kampanjen som förs här under Almedalsveckan är en del av den större kampanjen ”Utan visstid stannar Sverige”.
KRIS – Statligt knark är också knark
Kriminellas revansch i samhället är Almedalens eget t-shirtgäng. Med sina tröjor och flygblad syns de väl på stan. Deras kampanj ”Statligt knark är också knark” handlar om hur staten skriver ut beroendeframkallande mediciner som Subutex. KRIS menar att Subutexprogram för narkomaner är kontraproduktivt och att regeringen borde ”slänga sin missbruksutredning i papperskorgen”.
Folkkampanjen mot kärnkraft – Atomkraft, nej tack
En gammal och smått legendarisk kampanj som drivits i över 40 år. I Almedalen är de för att lyfta frågor som rör kärnkraft. Som man kan utläsa av kampanjnamnet är de negativt inställda till energi framställd genom kärnkraftverk.