Almedalen: statistik, fun facts och trivia

Halva Almedalsveckan ligger bakom oss, och vi på Makthavare har från lite olika håll sammanställt intressant trivia om Almedalsrelaterade grejer. Eftersom ingen läser credits om de kommer sist vill vi redan här säga: stort tack till Intellecta Corporate (som för övrigt också ligger bakom Makthavares Almedalsanmälan), Almedalsveckan.info och Dagens Opinion, från vilka det mesta av nedanstående kommer.

Trenden är bruten!
För första gången någonsin är Almedalsveckan inte oomtvistat större än föregående år. Antalet seminarier i år minskar marginellt från 3 513 förra året till 3 487 i år. Enligt Dagens Opinion minskar också intresset för Almedalen, bara 20 procent av organisationerna i Almedalen har fler än 20 representanter på plats, mot 25 procent förra året, och de lägger dessutom överlag mindre pengar. Att intresset för Almedalen minskar är emellertid en sanning med modifikation, för antalet besökare fortsätter växa. Från ”över 30 000″ förra året till cirka 35 000 i år enligt Almedalsveckans estimeringar.

92 procent av svenskarna känner till Almedalen.

Talen
Det partiledartal som setts på plats i Almedalen av flest människor är Stefan Löfvens, som uppskattas ha talat inför ungefär 4 600 personer. På andra plats såhär långt återfinns Annie Lööfs tal, som hördes av 2 600 personer.

Löfven är, kanske förvånande, den partiledare som nämnde antingen ”Sverige” eller ”svensk” flest gånger i sitt tal, nästan 50 gånger. För Annie Lööf, Ebba Busch-Thor och Jimmie Åkesson är motsvarande siffra drygt 20 gånger.

Diagram: Intellecta Corporate, Almedalsbrevet onsdag

Diagram: Intellecta Corporate, Almedalsbrevet onsdag

Den som pratat mest om jobben är Annie Lööf, som nämnde dem 33 gånger i sitt tal, ungefär dubbelt så många gånger som Stefan Löfven.

Åkesson har pratat mest om barnen (duh). Han nämnde dem hela 61 gånger under sitt tal.

För de som spelade Makthavares floskelbingo under Löfvens tal gick det åtta minuter innan de kunde ropa ”Bingo!”

Seminarierna
66 procent av respondenterna i en undersökning genomförd av Intellecta Corporate angav att de tycker det är helt okej att ha shorts på sig på seminarier. 21 procent tycker inte det.

Modereringsarbetet i Almedalen är hyfsat jämnt fördelat på kvinnliga och manliga moderatorer. 193 av dem, eller drygt 52 procent, är kvinnor, och 177 är män.

Bild: Intellecta Corporate, Almedalsbrevet söndag

Bild: Intellecta Corporate, Almedalsbrevet

I panelerna varierar jämställdheten väldigt mellan olika ämnesområden. Sämst är jämställdheten på seminarier om jämställdhet (!), infrastruktur, barn- och ungdomsfrågor samt energi. På seminarier om jämställdhet och barn- och ungdomsfrågor finns i genomsnitt en övervikt av kvinnor (cirka 80 respektive 65 procent), medan seminarier om infrastruktur och energi i regel har en övervikt av män (cirka 65 procent i båda kategorier). På seminarierna i ett tiotal ämnesområden, exempelvis utbildning och integration/mångfald, är representationen av män och kvinnor i paneler i genomsnitt jämställd (fördelningen minst 45 och max 55 procent av respektive kön).

Sedan 2009 har antalet byggseminarier i Almedalen ökat med 700 procent.

Klockan 13.00 i tisdags ägde inte mindre än 113 seminarier rum parallellt.