2 av 3 skulle inte sakna Almedalsveckan om den försvann

Under gårdagen presenterade IQ, Systembolagets dotterbolag som har som mål att informera om olika aspekter på alkoholfrågan, en undersökning om hur allmänheten ser på Almedalsveckan i samarbete med Novus. Nästan hälften tror inte att veckan påverkar politiken över huvud taget.

I undersökningen framkommer det även att ungefär 6 av 10 tror att de politiker som är i Visby dricker mer alkohol än resten av årets arbetsveckor. Detta är någonting som IQ:s VD Magnus Jägerskog ser allvarligt på denna trend.

- Uppfattningen om vad Almedalsveckan är spretar lite, den verkar både ses som en viktig mötesplats för politiker och beslutsfattare och som ett alkoholstimmigt jippo.

Undersökningen visar även att 8 av 10 tycker att Almedalsveckan är ett bra forum för olika parter att träffas och ta del av varandras erfarenheter, men trots det menar 2 av 3 att de inte skulle sakna veckan om den försvann.

Hela undersökningen visar en ojämn bild om hur vi ser på denna debattintensiva vecka, men det går att konstatera att Almedalsveckan är välkänd och att alkoholen står mindre i fokus än för fem år sedan.

Här kan du läsa undersökningen i sin helhet.