Carlsberg konkurrerar om Almedalsdrinken – begår varumärkesintrång

Under tisdagskvällen lanserade bryggeriet Carlsberg en alternativ Almedalsdrink, i konkurrens till IOGT-NTO-rörelsens initiativ om alkoholfria alternativ under Almedalsveckan. Därmed riskerar de även att begå varumärkesintrång.

Det var under tisdagen som Carlsberg lanserade den alkoholfria drinken i samarbete med Surfers i Visby. Sedan fortsatte de att diskutera under hashtaggen #Almedalsdrinken.

Reaktionerna var snabba.

Syftet med lanseringen är enligt Carlsberg att öppna för många alkoholfria förslag i Almedalen. Dock har IOGT-NTO tillsammans med bland annat KRIS och UNF fört detta initiativ sedan 2012 och har även registrerat drinken som ett varumärke. Alkoholfria alternativ är välkommet, men det ska ske på rätt grunder. Vi hoppas att de hittar en gemensam arena för fler alkoholfria alternativ i Almedalen! Det håller även Carlsberg med om.

Vi låter Teresia Olsson sammanfatta tisdagens diskussioner.