Ett ultimat almedalsseminarium

Tiden flyger fram, och om bara en dryg månad är det Almedalsvecka igen! Gotlandssol, DJ-battle, tal från Almedalsscenen och, kanske framförallt, tusentals superintressanta och lärorika seminarium. Eller hur är det egentligen med det där sistnämnda? Är seminarierna verkligen alltid sådär superintressanta och lärorika som man hoppas?

Nja, blir nog mitt svar på den frågan. Väldigt många seminarier och andra evenemang är ytterst intressanta, ingen tvekan om den saken. I takt med att Almedalsveckan blivit större och seminarierna blivit fler har emellertid också seminarierna som inte riktigt håller måttet ökat i antal. Min uppfattning är dessvärre också att de här seminarierna blir fler i snabbare takt än de riktigt bra seminarierna, så de riktiga guldkornen blir allt svårare att hitta i myllret av evenemang.

Av detta skäl delar vi på Makthavare här med oss av våra bästa tips för hur ni seminariearrangörer får ut mesta möjliga av den tid och de pengar ni lägger på era arrangemang:

Tydlig idé
Först och främst: ha klart för er vad ni vill ha ut av ert arrangemang. Vill ni göra potentiella kunder medvetna om er existens, skapa debatt kring ett visst ämne, bygga medvetenhet kring ett samhällsproblem eller något annat? Anledningarna till att arrangera ett seminarium eller någon annan typ av evenemang kan vara många och skilja sig åt mellan olika arrangörer, men det måste finnas en. Om ni inte har någon anledning till att anordna ert evenemang och inte vet vad ni vill ha ut av det kommer det bara sluta med att ni är fattigare och er publik är missnöjd.

Panelens storlek
Tänk på storleken. Ert seminarium blir inte bättre för att ni har varenda svensk skolpolitiker, ekonomiprofessor eller jämställdhetsexpert i panelen. Tvärtom. Att för många kockar ger en sämre soppa är lika sant som det är klyschigt. Panelisterna kommer prata mer i munnen på varandra och publiken kommer inte komma ihåg vilka som står på scenen. Hur stor panel man kan ha beror på omständigheterna, men försök ha som tumregel att inte ha fler än fyra (inklusive moderator) på scenen samtidigt.

Foto från Intellecta Corporates seminarium/mingel under Almedalen 2014 - ett mycket bra arrangemang!

Foto från Intellecta Corporates seminarium/mingel under Almedalen 2014 – ett mycket bra arrangemang!

Panelens åsikter
Något som kan tyckas självklart men som uppenbart inte är det är att se till att det blir lite diskussion på scen. Ett gäng personer som sitter och håller med varandra gör sällan någon gladare eller klokare. Om er organisation tror på vad den arbetar för, visa det genom att utmana er själva och bjuda in någon som inte gör det. Anordnar ni ett seminarium om hur viktigt bistånd är, bjud in Fredrik Segerfeldt. Handlar ert seminarium istället om hur vitala visstidsanställningar är för flexibiliteten på arbetsmarknaden, se till att ha med Ylva Johansson i panelen.

Panelens jämställdhet
Fundera också över jämställdhet och representation på scenen. Olika bakgrunder och egenskaper hos paneldeltagarna kan resultera i en intressantare och mer nyanserad diskussion om ämnet i fokus. Om ni går igenom er shortlist över potentiella paneldeltagare och noterar att den bara innehåller män (eller kvinnor, men det är inte lika vanligt), fundera ett varv till och se om det inte finns en eller ett par kvinnor (eller män) som skulle kunna bidra med samma eller jämbördig kompetens till ert seminarium. Det absolut minsta ni kommer tjäna på det är att ni slipper surmulna kommentarer i era sociala mediekanaler.

Namn
Kom på ett bra namn på ert event, som ser till att de som är intresserade av det område ni är verksamma inom uppmärksammar det i katalogen. Namnet ska locka besökare, göra det tydligt vad seminariet handlar om, men inte på förhand avslöja om och i så fall vad ni kommer komma fram till. Ha till exempel inte en ledande fråga som rubrik för evenemanget.

Mat
Mat på ett seminarium är ett bra sätt att locka dit folk. Ska ni göra det måste ni emellertid göra det bra, annars är det bättre att låta bli. 15 halvtorra wraps som tagit slut innan hälften av seminariebesökarna kommit över tröskeln är mer irriterande än något annat. Så om ni annonserar att ni har mat, se till att den räcker till alla besökare och se till att den faktiskt kvalificerar som mat. Om ni tycker det är för dyrt, låt hellre bli att alls servera mat, eller åtminstone annonsera att ni gör det.

Oannonserade snacks eller drycker kan dock vara ett ypperligt sätt att höja stämningen på ert event. Bara ett par kannor isvatten kan vara oerhört uppskattat av besökare som spenderat förmiddagen under den stekande Visbysolen. Och tar det slut blir ingen besviken eller irriterad eftersom de ändå inte väntat sig att det skulle finnas från början.