Makthavares julkalender: lucka 18

2014 har varit ett händelserikt politiskt år. Varje dag i december resumerar Makthavare året med att öppna en ny lucka till någon av supervalårets viktigaste, roligaste, knäppaste eller mest betydelsefulla händelser.

September var såklart månaden när vi gick till val. Valdeltagandet gick upp med 1,18 procent till 85,81 procent, vi fick en ny regering, vi fick ett instabilt parlamentariskt läge som såhär o efterhand visade sig ohållbart. Men det fanns såklart annat spännande som hände även denna månad.

Utan tvekan var valet 2014 opinionsmätningarnas val. Media, partimedlemmar och väljare matades med opinionsundersökningar. Kom det för få beställde man egna. Dessa mätningar var ett stort samtalsämne både under och efter valrörelsen. En av mätningarna stack ut. Metros och YouGovs mätning på valdagen. Förr har det varit en oskriven regel att inte publicera opinionsmätningar på valdagen. Ett tabu som nu alltså brutits. Metro och YouGov valde att publicera två så kallade exit polls på valdagen, en klockan 16:00 och en 19:30.
image

Metros tilltag väckte starka reaktioner bland opinionsbildare, politiker och media. Kritikerna menade bland annat att Metros undersökning kunde påverka valresultatet, att den var osäker och att den var etiskt tveksam. Torbjörn Sjöström på Novus var en av dem som tyckte att Metros undersökning var osäker. I en kommentar i P1:s program Medierna uttalade sig såhär: ”Det är vanskligt att göra en snabbundersökning på valdagen. Vi måste nå ett tvärsnitt av svenska folket inom fyra, fem, sex timmar och de ska ha hunnit rösta. Vi frågar ju inte vad de tänker rösta på utan vad de har röstat på”. Till andra kritiker hörde Carl Melin på United Minds.

En av de politiker och politiska tjänstemän som reagerade var Johan Ingerö, presschef hos Göran Hägglund.
image

Att Metro och YouGov påverkade valresultatet med sin undersökning verkar de flesta bedömare överens om. Men hur mycket och åt vilket håll är det ingen som kan svara på. Noteras kan dock att opinionsundersökningar på valdagen är förbjudet i både grannlandet Norge och i Frankrike.

Metro försvarade sitt agerande genom chefredaktören Christofer Ahlqvist som menade att det främst handlade om att tillgodose läsarintresset och att läsarnas intresse för valresultatet var stort. Metro var heller inte ensamma om att göra en mätning på valdagen innan vallokalerna stängde klockan 20:00. Även TV4 bröt den oskrivna regeln, men bara med 15 minuter. Klockan 19:45 presenterade de sin opinionsmätning.