Makthavares julkalender: lucka 11

2014 har varit ett händelserikt politiskt år. Varje dag i december resumerar Makthavare året med att öppna en ny lucka till någon av supervalårets viktigaste, roligaste, knäppaste eller mest betydelsefulla händelser.

En ständigt upprepad klyscha är att satiren inte behövs längre. Politiker gör ibland så tokiga saker att de helt enkelt kan tala för sig själva. Detta är en paradox som för teatergruppen Nationalscen för varumärkesintrång varit nära att få juridiska följder.

För att ta historien från början dök det i EU-valrörelsen upp en valstuga vid Sergels torg. Stugan företräddes av partiet Äkta Moderaterna, med en logga som har stora likheter med Moderata Samlingspartiets. Partiet delade ut flygblad till förbipasserande. På flygbladen fanns tryck med citat av dåvarande statsminister Fredrik Reinfeldt. Citaten var hämtade ur Reinfeldts bok Det sovande folket som kom ut 1993.
image

Det här gjorde Moderaternas kampanjledare i Stockholm, Ingvar Smedlund, upprörd. Förundersökningen om varumärkesintrång lades ner eftersom ”anmälaren inte har rätt att företräda partiet”. Om en sådan prövning skulle göras skulle det behövt vara en företrädare för riksorganisationen Moderaterna som gjorde den. Eftersom Ingvar Smedlund företrädde partiet på lokal nivå hade han således inte rätt att göra anmälan.

Således kan man ställa sig den filosofiska frågan huruvida ordagranna citat är satir eller ej, en bedömning som ligger i betraktarens öga. Här under finns också lite videodokumentation av kampanjen Äkta Moderaterna, som alltså är ett teaterprojekt och ingenting annat.