De ska hjälpa Löfven att vinna valet

Bild: (S)medjan

Bild: (S)medjan

Inför årets valrörelser har Socialdemokraterna hjälp av ett unikt nätverk av professionella kommunikatörer som arbetar ideellt för Socialdemokraterna. (S)medjan bildades som nätverk för drygt två år sedan och blev strax därefter en förening inom Socialdemokraterna. Nätverket består idag av drygt 40 professionella PR-konsulter, kommunikatörer, medieproducenter och formgivare. Under året ämnar de dock växa till fler än 100 personer med kompetens inom kommunikation.

Namnet (S)medjan uppkom enligt föreningens ordförande Sanna Andersson under ett arbetsmöte i samband med att nätverket bildades som förening, och symboliserar den fortsatta kampen för ett rättvist samhälle där föreningsmedlemmarnas yrkeskunskap och hantverk står i centrum. Hon säger att hon tror att nätverket är ett ganska unikt fenomen i svensk politik, men att det är ett naturligt sätt att tillvarata kompetens i ett folkrörelseparti.

(S)medjan har hittills företrädesvis hjälp Socialdemokraterna i Stockholmsregionen, tar sig an såväl stora som små uppdrag för Socialdemokraterna på central, regional och lokal nivå. Målet är att kommunicera Socialdemokraternas politik på ett så bra sätt som möjligt.

- Vårt arbete är ideellt, men våra leveranser är professionella, säger Andersson.

(S)medjan ligger bakom exempelvis bakom projekt såsom Framtidskontrakt för Stockholmsregionen, Caymankollen och Vem orkar rösta?.