Makthavares afterworker Makthavaröl, med politiska samtal, god dryck och trevligt umgänge, har legat i träda under nästan ett års tid, men igår var det äntligen nypremiär!
Klockan 18 igår fyllde ett hundratal personer källaren på The Liffey i Gamla stan till bredden. Kvällens ämne var opinionsundersökningar och vilken betydelse de får för de stundande valrörelserna, som avhandlades genom ett samtal mellan Socialdemokraternas, Moderaternas och Centerpartiets respektive opinionsanalytiker John Zanchi, Per Nilsson och Arne Modig. Samtalet modererades av YouGovs tidigare analyschef och Makthavares före detta chefredaktör Stina Morian.
Panelens skildring av vad det innebär att vara opinionsanalytiker i ett politiskt partis tjänst var en ödmjuk sådan. Alla tre var noga med att tona ned vilken roll opinionsundersökningar spelar för vilken politik ett parti väljer att driva. Konsensus var att det politiska partier framförallt kan lära sig av opinionsundersökningar är hur allmänhetens verklighetsuppfattning ser ut, och om den stämmer överens med partiets. Människors verklighetsbild kan sedan påverka vilka problem partierna lägger vikt vid och presenterar lösningar på, men inte vilka lösningar som föreslås.
Du som missade gårdagens Makthavaröl behöver inte misströsta. Det kommer snart fler chanser. Tid och plats för nästa Makthavaröl är ännu inte bestämt, men så fort det är det dyker informationen upp i den öppna facebookgruppen Makthavaröl. Håll utkik!