Seminarium: Sociala investeringar i storstäderna

Representanter från socialdemokraterna i Stockholm, Malmö och Göteborg diskuterade erfarenheter av rapporten ”Underbara dagar framför oss”. Karin Wanngård, Anna Johansson och Katrin Stjernfeldt Jammeh utbytte tankar om hur förskolan ska kvalitetssäkras för framtidens arbetsmarknad.

Seminarium: Hur kan vi möta framtidens utmaningar i storstäderna?
Arrangör: Socialdemokraterna i Stockholm, Göteborg och Malmö
Plats: Restaurang Hamnplan 5
Publik: c:a 150 personer
Moderator: Carin Malmberg
Budskap: ”Den kognitiva utvecklingen i förskoleåldern är avgörande för individers hela yrkesliv. Genom kognitiv stimulans i förskolan kan segregationen på arbetsmarknaden på sikt minskas.”
Citatet: ”Det som är farligt på befolkningsnivå behöver inte vara farligt på individnivå”.

Anders Nilsson (författare, Tankeverksamheten inom arbetarrörelsen i Göteborg) presenterade sin rapport ”Underbara dagar framför oss”, i vilken det framgår att forskningen är entydig när det gäller betydelsen av den kognitiva utvecklingen i förskoleåldern för yrkeslivet.

[[Karin Wanngård]], oppositionsborgarråd (s) i Stockholm:
Erkänner ändrad uppfattning om obligatorisk förskola men framhåller att utfallet av vårdnadsbidraget i Stockholm inte varit tillfredsställande. Wanngård frågar hur förskolan ska kvalitetssäkras och nämner att det råder brist på förskollärare samt att de privata förskolorna har vunnit på att ha stora barngrupper.

[[Anna Johansson]], biträdande kommunalråd (s) i Göteborg:
Nämner föräldrautbildning som ett sätt att motverka segregation i utbildningsnivå. I stället för att hitta brister i grund- och gymnasieskola kan frågan ”viktas om” till att handla om förskolan. Johansson betonar att det är viktigt att begrunda vilket förhållningssätt man har till de utsatta grupperna, ett ”von-oben-perspektiv” bör undvikas.

[[Katrin Stjernfeldt Jammeh]], kommunalråd (s) i Malmö:
Betonar att man har varit dålig på att diskutera rådande skolsystem och att skolmarknaden är hårdare segregerad samt att hela samhället förlorar på denna situation. Stjernfeldt Jammeh efterlyser kontroversiella förslag på hur skolorna måste bli bättre på att kompensera barns brister i kognitiv utveckling i senare skolgång.

Diskussionen handlade om hur kognitiv stimulans i förskoleåldern, som enligt Nilssons rapport är avgörande för kommande yrkesliv, ska omvandlas till politik i form av sociala investeringstrategier i storstäderna. Panelen var tämligen enig om att brister i den kognitiva utvecklingen inte behöver innebära determinism på individnivå, men att det krävs nya kreativa lösningar för att förbättra situationen på befolkningsnivå.

Kommentera