Tekniken trumfar konsten

I den stora salen i Folkets hus i Stockholm hänger den tavla av Albin Amelin, som skänktes av Metallarbetareförbundet när Folkets hus invigdes 1960. Under LO-kongressen täcktes den av TV-skärmar.

När Folkets hus i Stockholm invigdes 1960 skänkte Metallarbetareförbundet en tavla, som konstnären och kommunisten [[Albin Amelin]] målat till förbundets jubileum 1938. Tavlan föreställer arbetare som rör sig in mot en fanborg som står mitt på ett torg. Den sägs föreställa Storstrejken 1909, men det är det ingen som vet säkert.

Vad som emellertid är säkert, är att tavlan hänger i Folkets hus – eller City Conference Center som det nu heter – stora sal, där LO håller kongress detta veckoslut. Sedan ett antal år är tavlan övertäckt, och den som vill nyttja salen får själv be om att avtäcka tavlan om den så vill. Det gjorde vänsterpartiet när de höll kongress där 2004, men det gjorde inte socialdemokraterna när de kongressade i huset 2009.

Det har heller inte LO gjort, när de nu kongressar i Folkets hus under helgen. Till deras försvar ska sägas att väggen istället täcks av en stor skärm där talarlista, talare och annan kongressinformation presenteras.

Den moderna kongresstekniken trumfar helt enkelt konsten.

Kommentera