Preem

Makthavar-Jonas till Rådhusgruppen City

Frågan är om det här med att byta jobb har blivit en smitta i den inre kärnan hos Makthavare.se? Senast i raden av jobbytare är [[Jonas Morian]], som tillsammans med [[Magnus Ljungkvist]] är grundare av Almedalsbloggen, som senare kom att ombildas till Makthavare.se. Han går från jobbet som presschef på vårdföretaget Attendo Care till en roll som skribent och rådgivare hos Rådhusgruppen City.

Du tar tjänstledigt för att börja på Rådhusgruppen som man väl kan säga är en sorts (s)-märkt pr-byrå. Ska du alltså tillbaka till pr-branschen igen?

- Nja, Rådhusgruppen City är mer än en pr-byrå. Det är mer av ett paraply där ett antal egenföretagare med varierande bakgrund och specialitet jobbar både enskilt och i olika konstellationer. Några är utredningsspecialister, andra jobbar mer som traditionella pr-konsulter. Det som lockade mig var just möjligheten att få utveckla mitt eget koncept samtidigt som jag får arbetskamrater att bolla idéer och samarbeta med.

Bland annat ska du arbeta som skribent. Vilken sorts uppdrag kan det handla om? Vart kommer vi få läsa dig?

- Jag vill gärna skriva mer under mitt eget namn, till exempel i krönikeform. Men jag tar också gärna skrivuppdrag åt andra. Det kan handla om allt från underlag till debattartiklar, till strategidokument och webbtexter. Under valrörelsen bloggade jag tillsammans med [[Johan Ingerö]] för Aftonbladet i satsningen Proffstyckarna. Vi får väl se om det blir någon fortsättning på det. Annars har jag en del andra uppslag som jag hoppas kunna berätta mer om snart.

Du har pratat om att du hoppas få arbeta med uppdrag som Almedalsrådgivare till företag och organisationer. Vad innebär det?

- När jag och Magnus Ljungkvist för några år sedan drog i gång Almedalsbloggen, som i dag är Makthavare.se, kunde vi aldrig ana vad det skulle växa till. I dag är vår sajt en medieaktör att räkna med i politiska sammanhang. Och jag har samlat på mig ganska stora kunskaper om vad som funkar och inte funkar under Almedalsveckan. Jag hoppas kunna ge företag och organisationer goda råd samt utnyttja mitt nätverk för att få fram spännande paneldeltagare och skickliga moderatorer.

Om du skulle få ge några enkla konkreta råd. Vad ska exempelvis en mindre intresseorganisation tänka på om de vill lyckas med sin närvaro på Gotland under Almedalsveckan?

- Om det är första gången de är där så är mitt råd att inte bränna allt krut på en gång. Testa hellre att vara där med ett lite större gäng och se till att besöka arrangemang som verkar vara intressanta, och passa på att knyta kontakter med dem man vill påverka. Det lönar sig troligen bättre än att satsa på ett dyrt eget seminarium som riskerar att drunkna i det stora utbudet.

Kommentera